Pomysł i jakość ważniejsze niż cena
Innowacje to szansa dla przedsiębiorców na realizację własnych, śmiałych i ambitnych marzeń i pomysłów. Na skuteczne konkurowanie na rynku i budowanie wzrostu wartości firmy w długim okresie. A w krótszej perspektywie – na osiąganie zysku. Innowacje to także ryzyko. Dla przedsiębiorcy jednak to nic nowego
W latach 2002 - 2004 przedsiębiorstwa innowacyjne stanowiły 42 proc. przedsiębiorstw w Unii Europejskiej. W Niemczech do tego grona zaliczano 65 proc. przedsiębiorstw, w Austrii – 53 proc., w Danii, Luksemburgu i Irlandii – 52 proc. Tymczasem jak wynika z danych GUS, w Polsce udział przedsiębiorstw innowacyjnych był i jest o połowę niższy. Stanowią one tylko 25 proc. ogółu przedsiębiorstw. Nie dziwią więc wyniki przeprowadzonego w tym roku przez PKPP Lewiatan badania: „Monitoring kondycji MSP 2008”. Wynika z nich, że 52 proc. przedsiębiorstw działających w Polsce buduje swoją pozycję konkurencyjną na podstawie ceny, a tylko 0,2 proc. – oferując innowacyjne produkty i usługi.
Zwiększa się, co prawda, skłonność przedsiębiorstw do wprowadzania do praktyki nowych rozwiązań (wykorzystywanie nowoczesnych technologii produkcji, nowoczesnych metod zarządzania, specjalistycznej wiedzy i umiejętności, podnoszenia jakości produktów i usług), jednak skala innowacji jest ciągle mała. W efekcie ponad 51 proc. przedsiębiorstw uznaje, że jest bardziej konkurencyjna cenowo od przedsiębiorstw działających w Unii Europejskiej. Natomiast tylko 20,3 proc. firm uważa, że ma przewagę jakościową, 12,3 proc. – przewagę pod względem nowatorstwa oferowanych produktów i usług, a 10,7 proc. – przewagę pod względem promocji i dystrybucji.
Tymczasem budowanie pozycji konkurencyjnej na podstawie ceny nie jest strategią na przyszłość....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta