Premie i nagrody w regulaminie
Wchodząca w życie od nowego roku ustawa o pracownikach samorządowych wprowadza zmiany w ich wynagradzaniu. Eliminuje wady jej poprzedniczki, takie jak liczne odesłania do innych ustaw, przede wszystkim o pracownikach urzędów państwowych.
Do najważniejszych zmian zaliczyć należy rezygnację z określania górnej granicy wynagrodzeń pracowników zatrudnionych na podstawie umowy w przepisach o randze rozporządzenia i przeniesienie ich do firmowych regulaminów.
W odróżnieniu od ustawy z 8 marca 1990 r. przepisy nowej regulacji przewidują upoważnienie Rady Ministrów do wydania tylko jednego rozporządzenia płacowego, wspólnego dla pracowników urzędów i pozostałych. Zwiększona została rola regulaminów, w których pracodawca będzie określał wymagania kwalifikacyjne oraz szczegółowe zasady wynagradzania pracowników, a także warunki przyznawania i wypłacania premii oraz nagród innych niż jubileuszowa.
Pamiętać także należy, że do końca 2011 roku w stosunku do pracowników mianowanych stosuje się stare przepisy płacowe.