Firmy są ciągle niechętne telepracy
Do jej zastosowania nie można zmusić ani pracodawcy, ani pracownika. Dlatego, decydując się na tę formę zatrudnienia, warto wcześniej ustalić szczegółowe zasady jej zastosowania
Choć od ponad roku są przepisy, które szczegółowo opisują warunki świadczenia telepracy, pracodawcy podchodzą do niej z ostrożnością. Wprowadzenie do kodeksu pracy szczegółowych zasad jej wykonywania (w art. 675 do 6717) miało spopularyzować tę formę zatrudnienia. Efekty są jednak dalekie od oczekiwanych – wbrew nadziejom podwładnych, nadal niewielu pracodawców na nią się godzi. Nie kuszą ich takie potencjalne korzyści, jak np. niższe koszty związane z wynajmem powierzchni biurowej i zorganizowaniem stanowiska pracy.
Część pracodawców do zastosowania telepracy mogło zniechęcić stanowisko Głównego Inspektoratu Pracy z 7 listopada 2007 r. (GPP-401-4560-/07/PE), zgodnie z którym nie mogą jej świadczyć przedstawiciele handlowi. Inspekcja uzasadniała to tym, że ich praca w dużej mierze polega na wizytach u klientów, a nie tylko na poszukiwaniu kontrahentów drogą elektroniczną, przez telefon albo sprzedaży przez Internet. Nie jest więc wykonywana z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
Konieczne warunki
A właśnie to jest jednym z ustawowych warunków jej świadczenia. Jak mówi bowiem art. 675 k.p., praca może być wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta