Zwrot książek do drukarni
Firma sprzedaje książki. Niestety, drukarnia źle wydrukowała niektóre egzemplarze. Na jakiej zasadzie należy przekazać je do drukarni w celu poprawienia (tak aby zeszły ze stanu magazynu)?
Zdarza się, że przyjmując towary handlowe na stan magazynu, przedsiębiorca stwierdza usterki lub uszkodzenia, które wymagają naprawy lub wymiany towaru na nowy. Ponieważ zwrot towarów wiąże się z opuszczeniem przez niego magazynu, należy wystawić dokument, który to zdarzenie potwierdzi: przy typowej obsłudze obrotu magazynowego będzie to dokument WZ.
Dokument taki spowoduje wyksięgowanie wartości zwróconego towaru ze stanu magazynowego, zapisem:
Wn konto 301 „rozliczenie zakupu”,
Ma konto 310 „magazyn – towary handlowe”.
Jeżeli w związku z reklamacją przedsiębiorca otrzyma od dostawcy fakturę korygującą, zewidencjonuje ją na kontach:
Wn konto 301 „rozliczenie zakupu”,
Ma konto 200 „rozrachunki z dostawcami” zapisem czerwonym (storno).
Gdyby dostawca nie wystawił faktury korygującej, lecz dostarczył nową partię książek, podatnik ponownie wystawi dokument PZ i przyjmie ją na magazyn (drugostronnie zapisując operację na koncie „rozliczenie zakupu”).