Książka kontroli może być elektroniczna, ale trzeba też prowadzić ją na papierze
Już wkrótce przedsiębiorca będzie mógł prowadzić książkę kontroli w formie elektronicznej
Takie rozwiązanie przewiduje nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, dotycząca m.in. zasad przeprowadzania kontroli w firmie. Niestety, nowe przepisy, które wejdą w życie 7 marca 2009 r., są pełne niejasności.
Może być zbiór dokumentów
Tak samo jak przed nowelizacją przedsiębiorca jest obowiązany prowadzić i przechowywać w swojej siedzibie książkę kontroli oraz upoważnienia i protokoły kontroli. Nowością jest dopuszczenie, aby książka kontroli miała formę zbioru dokumentów. W efekcie mogą ją tworzyć dokumenty przechowywane w zwykłej teczce biurowej. Wprost określono, jaka jest funkcja książki kontroli: służy przedsiębiorcy do dokumentowania liczby i czasu kontroli jego działalności. Nie ma sankcji za jej brak. W uzasadnieniu do projektu nowelizacji stwierdzono, że jeżeli przedsiębiorca nie przedstawi książki kontroli, organ kontroli nie ma obowiązku stosowania się do ograniczeń liczby i czasu trwania kontroli. Warto pamiętać, że żaden przepis nie wprowadza wprost tego typu konsekwencji. Można się jednak spodziewać właśnie takiej interpretacji nowych przepisów przez kontrolerów. Prawdopodobnie powodować to będzie konflikty i spory. Załóżmy, że przedsiębiorca w momencie rozpoczęcia kolejnej kontroli w roku z różnych przyczyn nie będzie dysponował książką kontroli. Okazując inne dokumenty z kontroli, które już się odbyły (np....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta