Kupujący muszą wiedzieć, ile zapłacą przy kasie
Sprzedawcy nie mogą w dowolny sposób prezentować cen przy towarze. Tę ważną dla klientów informację należy podawać w ściśle określony prawem sposób
Przepisy dokładnie precyzują zasady uwidaczniania cen towarów w miejscach sprzedaży detalicznej – nie tylko w sklepach, lecz także na stoiskach poza nimi. W tym celu zostały nawet określone definicje takich pojęć, jak: wywieszka, towary podobne, masowe, pakowane itp. (podajemy je w słowniczku). Sprzedawca, który nie stosuje się do tych regulacji, musi się liczyć z przykrymi konsekwencjami. Uporczywe ignorowanie obowiązków oznaczania ceną towarów wystawionych do sprzedaży detalicznej jest zagrożone karą w wysokości od 1000 do 5000 euro. Wymierza ją Inspekcja Handlowa.
Obowiązki sklepu
Towar przeznaczony do sprzedaży musi być oznaczony ceną zawierającą w sobie wszystkie wymagane podatki – najczęściej chodzi o VAT, czasami będzie to również akcyza. Trzeba też podać – w sposób, który nie budzi wątpliwości co do jej wysokości – cenę jednostkową (np. ile kosztuje kilogram danego produktu, metr itp.).
GPP>przykładSprzedawca podaje, że produkt w opakowaniu 600 gramów kosztuje 50 zł + 22 proc. VAT. Powinien tymczasem napisać, że cena produktu to 61 zł. Ponadto powinien podać, ile kosztuje kilogram takiego produktu (101,67 zł).
Wywieszki przy towarach
Na wywieszce przy towarze muszą się znaleźć jego nazwa handlowa, cena oraz jednostka miary, do której...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta