Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Prawda o bogini fado

06 marca 2009 | Kultura | Monika Małkowska
Amália Rodrigues w 1994 roku
źródło: AFP
Amália Rodrigues w 1994 roku

Po lekturze tej książki obejrzałam jej występy na YouTube. Amália Rodrigues była taka, jak mówiono. Magnetyzująca. Dyskretna gestykulacja dłońmi. Głos, który urzekał. Dzięki niej zrozumiałam sens fado

Amálię odkryłam dzięki Dulce Pontes, fadistce młodszej od niej o dwa pokolenia. Dulce, portugalska śpiewaczka o porywającym głosie, na jednej z płyt wyznaje, że jej matką była… Amália Rodrigues. W sensie artystycznym. Poszukałam więc „matki”. Nie było trudno, nagrała pół setki płyt, a w ostatniej dekadzie – Rodrigues zmarła dziesięć lat temu – pojawiło się wiele składanek typu the best of czy the art of.

Francuzi mówili o niej La Rodrigues. To znaczy – TA Rodrigues. Jedyna.

Nazywano ją portugalską Édith Piaf i Billy Holliday. Królową, boginią, Matką Boską fado. Wszystkie te porównania i przydomki fałszują obraz prawdziwej Rodrigues. Wcale nie była tragiczna jak gwiazdy, z którymi się ją...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8260

Spis treści

Po godzinach

Alternatywa z wąsem i przekąsem
Argentyna inaczej
Artystą można zostać jeszcze w szkole
Awangardowe Święto Kobiet
Bacz interpretuje Brassensa
Bajkowe życie pacynki
Barwy trzech liter
By o nim pamiętać
Ciężka praca w świetle reflektora
Delta ***
Dla córek, matek i babć
Duma Nowego Jorku
Dziewczyna z Monako
Dzieła nowe i takie, które się wciąż nie starzeją
Ekologia dla przedszkolaków
Fajne są nowości, ale nie ma to jak stary film
Feminizm na scenie
Grabaż śpiewa stare piosenki
Grać Kafkę
Indywidualistka ze śródmiejskich podcieni
Jak działa telewizja?
Japoński motyl angielskiego pacjenta
Jedna prawdziwa i dwie pseudokobiety w Iluzjonie
Kalendarium
Kibicowanie w tańcu
Kinoteka - ekstremalnie
Klasyka żartu
Kochaj i tańcz **
Kresowe tradycje i smaki
Kryzys żyje!
Magia gorących rytmów
Malutki dla małych
Mocne akcje na ekranie
Molier na urodziny
Mruczenie według widzów
Nie przeocz
Odchodzenie
Ojciec „Marsa”
Olaboga! Dzieci chcą praw
Ona musi tylko śpiewać
Plansza jak cały świat
Podróż z tekstem
Poetyckie warczenie
Posłuchajmy kłamstw
Powrót do romantyzmu
Poznawanie kultury żydowskiej
Prawda historyczna
Przedwiośnie w obiektywie
Rodzinne lekcje muzealne
Romantycznie z psem
Rusałka ***
Spodek w Warszawie
Spojrzenia na Grotowskiego
Szalony klarnecista i didżej
Teatralny off dba o widzów
Ten, który wykradł ogień bogom
Tysiąc głosów Urszuli
Watchmen. Strażnicy ***
Wokół dokumentu
Wszechstronność nie pasuje do smokingu
Wszystko z miłości
Zagrają
Zakręci nas kino lat przełomu
Śpiewający doktor od czarów
Zamów abonament