Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Kiedy i o czym trzeba informować urzędy

16 marca 2009 | Gazeta prawa i podatków | Sylwia Gortyńska

Przedsiębiorca, który zatrudnia pracowników, ma sporo pracy. Między innymi ma obowiązek informowania inspekcji pracy oraz inspekcji sanitarnej o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności. Ma na to 30 dni od dnia rozpoczęcia tej działalności. 

Przy czym przez rozpoczęcie działalności na potrzeby informacyjne należy rozumieć moment zatrudnienia pierwszego pracownika, a nie chwilę zarejestrowania działalności gospodarczej. Jeśli będzie się uchylał od tej powinności, popełni wykroczenie zagrożone grzywną od 1 tys. do 30 tys. zł.

Z zatrudnieniem osób w firmie wiąże się także konieczność zgłoszenia rejestracyjnego do ubezpieczeń społecznych. Zakład Ubezpieczeń Społecznych musi wiedzieć, na jakiej podstawie pracodawca zatrudnia określone osoby, do jakich ubezpieczeń je zgłasza, jakie składki i w jakiej wysokości będzie za nie opłacał. Takie informacje muszą być sporządzone na urzędowych formularzach. Do zgłoszenia właściwy jest druk ZUS ZUA.

Brak okładki

Wydanie: 8268

Spis treści
Zamów abonament