Fiskus spiera się z biurami podróży o to, jak rozliczać marżę ujemną
Organy podatkowe konsekwentnie odmawiają podatnikom prawa do uwzględniania marży ujemnej, a sądy administracyjne konsekwentnie uchylają takie interpretacje, przyznając rację podatnikom
Tak było również w sprawie, którą zajmował się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie. 11 marca 2009 r. wydał wyrok dotyczący sposobu ustalania podstawy opodatkowania usług turystyki w VAT (I SA/Kr 1561/08).
Jedno z krakowskich biur turystycznych kwestionowało słuszność stanowiska organów podatkowych uznających, że przy ustalaniu podstawy opodatkowania w VAT marżę ujemną powinno się pomijać i traktować jako marżę zerową (IBPP1/4441-18/08/EA). WSA w Krakowie podzielił jednak stanowisko skarżącego biura.
Co pominąć, a co uwzględnić
Spór sprowadzał się do ustalenia, czy występującą w usługach turystyki tzw. marżę ujemną należy pominąć czy też uwzględnić w podstawie opodatkowania. Nie jest to pierwszy taki przypadek. Spór o to pomiędzy organami podatkowymi a biurami turystycznymi toczy się już od kilku lat.
Specyfika usług świadczonych w branży turystycznej znajduje odzwierciedlenie w zakresie i sposobie ich opodatkowania VAT. Zgodnie z art. 29 ustawy o VAT postawą opodatkowania jest obrót. Ustawodawca przewiduje jednak liczne wyjątki od tej zasady. Wśród nich znajduje się mechanizm służący określaniu podstawy opodatkowania usług turystycznych.
Tylko wartość dodana
Specyfika uregulowania polega na tym, że przy świadczonych usługach turystycznych podstawą opodatkowania jest kwota marży...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta