Klientów nie wolno wprowadzać w błąd
Zanim przedsiębiorca zdecyduje się zareklamować swój wyrób, produkt czy usługę, musi się dobrze zastanowić. Kłopotów może mu przysporzyć niestosowanie się do przepisów ograniczających niektóre rodzaje i formy reklamy
Przepisów trzeba szukać w kilku ustawach, ale przede wszystkim w tej o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (DzU z 2007 r. nr 171, poz. 1206). Wymienia ona bowiem wprost praktyki uznane za nieuczciwe, choć wciąż jeszcze często stosowane.
Nie oszukuj
Taką praktyką może być stosowanie reklamy wprowadzającej w błąd. Zgodnie z prawem reklama wprowadza w błąd, gdy na jej podstawie konsument uzyskuje fałszywe wyobrażenie na temat towaru lub usługi. Nie ma przy tym znaczenia, czy zdecyduje się na skorzystanie z danej oferty.
Ustawa podaje w art. 7 listę nieuczciwych praktyk rynkowych. Liczy ona ponad 20 pozycji. M.in. nie wolno: posługiwać się certyfikatem, znakiem jakości lub podobnym oznaczeniem, nie mając do tego uprawnień, a także podawać informacji o przestrzeganiu kodeksu dobrych praktyk, jeżeli jest to niezgodne z prawdą. Nie można też twierdzić, że kodeks dobrych praktyk został zatwierdzony zarówno przez instytucję publiczną, jak i prywatną, jeżeli tak nie jest. Nie wolno też twierdzić, że przedsiębiorca uzyskał stosowne uprawnienia, skoro nie miało to miejsca.
PrzykładW grudniu 2007 roku z inicjatywy Polskiego Związku Firm Deweloperskich powstał katalog zasad umowy deweloperskiej, który jest częścią przyjętego
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta