Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Reklama: wykorzystanie cudzej renomy

02 czerwca 2009 | Prawo | Łukasz Rędziniak Maria Bysiewicz-Staniszewska

Jakich naruszeń prawa dopuszcza się przedsiębiorca, który w kampanii reklamowej wykorzystuje wizerunek reklamowy innego przedsiębiorcy – zastanawiają się adwokaci z kancelarii T. Studnicki K. Płeszka Z. Ćwiąkalski J. Górski

W środkach masowego przekazu oraz na billboardach coraz częściej pojawiają się reklamy, w których już na pierwszy rzut oka widać pewne podobieństwa do znanych i wcześniej rozpowszechnianych reklam.

Raczej rzadko jest to dzieło przypadku. Częściej umyślnie tak konstruuje się przekaz, by zawierał elementy znanej już reklamy innego przedsiębiorcy, opierając się na takiej samej idei, wykorzystując pewien pomysł, podobieństwo plastyczne lub wprost odwołując się do renomowanego produktu lub producenta. Reklama taka skupia uwagę odbiorcy tylko dzięki temu, że korzysta z mocy przyciągania, jaką daje rozpowszechniana już wcześniej reklama.

Przedsiębiorca, którego reklama została wykorzystana, dysponuje licznymi instrumentami prawnymi mającymi na celu ochronę jego praw. W zależności od rodzaju dokonanego naruszenia mogą to być przepisy prawa własności przemysłowej lub ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Jednak najskuteczniejszy zakres ochrony zapewniają przepisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta – stanowi art. 3 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Wśród przepisów przykładowo wyliczających działania rynkowe, które mogą być uznane za nieuczciwą konkurencję (art. 5 – 17d), jest art. 16 dotyczący...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8334

Spis treści
Zamów abonament