Gdy oddasz lokal na biuro, musisz się rozliczyć z fiskusem
Wynajęcie lokalu użytkowego będącego środkiem trwałym wykorzystywanym wcześniej w prowadzeniu własnej firmy rodzi obowiązek zapłaty podatku dochodowego, a także VAT
Nasz czytelnik zamierza wynająć jeden z dwu lokali użytkowych, w których prowadzi działalność gospodarczą. Lokal jest jego własnością i figuruje w ewidencji środków trwałych. Zastanawia się, jak będzie się przedstawiać kwestia opodatkowania tych dochodów?
– Jakie są konsekwencje zawarcia umowy najmu na czas określony? Kandydat na najemcę chce mieć gwarancję, że minimalny okres najmu będzie wynosił cztery lata. Czy jeśli wróci koniunktura, będę mógł wcześniej wypowiedzieć najem? – pyta czytelnik.
Z możliwością rekompensowania strat
Przychody z najmu składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, a tak właśnie jest w tym przypadku, należą do przychodów z tej działalności. Oznacza to m.in., że przedsiębiorca rozliczający się z prowadzenia firmy na zasadach ogólnych przychody i koszty z najmu np. lokalu użytkowego figurującego w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych wcześniej dla potrzeb własnej firmy rozlicza łącznie z przychodami i kosztami wynikającymi z księgi przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych, odnoszącymi się do prowadzenia firmy.
To rozwiązanie pozwala ewentualne straty z działalności gospodarczej „rekompensować” na bieżąco dochodami z najmu czy dzierżawy – i na odwrót.
Przychody, koszty, zaliczki ...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta