Każdy sposób na przyciągnięcie ludzi do zabytków jest dobry
Tomasz Merta, podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, generalny konserwator zabytków
Rz: Europejskie Dni Dziedzictwa w Polsce to jedna z najważniejszych akcji promujących zabytki. Każda kolejna edycja przyciąga więcej uczestników niż poprzednia. W ubiegłym roku: 400 tysięcy. Co złożyło się na ten sukces?
Tomasz Merta: Przede wszystkim zmiany w polskim społeczeństwie. Nie zajmują nas już wyłącznie sprawy bytowe i walka o przetrwanie. Mamy więcej czasu i jak reszta Europejczyków zadajemy sobie pytania, np. jak go ciekawie spędzić, gdzie iść z rodziną na spacer? To są rzeczy trywialne, ale jednocześnie niezmiernie ważne, bo zmieniają perspektywę myślenia o otaczającym świecie. Okazuje się, że poza supermarketem i centrum handlowym po sąsiedzku jest jeszcze wiele ciekawych miejsc. Europejskie Dni Dziedzictwa, które mają charakter szerokiej akcji i kreują różne wydarzenia, sprawiły, że zaczęliśmy postrzegać zabytki w naszym otoczeniu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta