Polonia powinna rządzić szkołą
Szkoły polonijne powinny się bardziej starać o dofinansowanie w urzędach miast, w których funkcjonują – przekonuje publicysta
Dobrze się stało, iż Ministerstwo Edukacji Narodowej opracowało na lata 2009 – 2011 Program Rozwoju Oświaty Polskiej za Granicą i Oświaty Polonijnej.
Przeprowadzona w nim analiza pokazuje wiele szans dla szkół polonijnych, ale też precyzuje zagrożenia. Dodałbym do nich jeszcze jedno: zbyt mały wpływ Polonii na składy rad rodziców i tym samym ograniczony zakres kontroli nad wydatkowaniem społecznych pieniędzy (składki rodzicielskie) przez szkoły.
Prestiż polskiej szkoły
W Wiedniu, gdzie byłem dyrektorem Szkoły Polskiej przy Ambasadzie RP, rodzice polonijni potrafili sami określić taki maksymalny poziom odpłatności, który nie drenując nazbyt kieszeni, pozwolił w ostatnim moim roku pracy (1997/1998) na pokrycie 20 proc. kosztów utrzymania szkoły.
Aby taka akcja się udała, przedtem musiały być spełnione pewne oczekiwania rodziców. M.in. oparcie składu rady rodziców na przedstawicielach środowiska polonijnego (mówiono nawet z przekąsem, że to Polonia rządzi Szkołą Polską), zintegrowanie tego środowiska ze szkołą poprzez organizowanie różnych uroczystości (m.in. nadanie jej imienia Jana III Sobieskiego i ufundowanie przez...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta