Nowe zasady płacenia za przejazdy
Firma, która chce wywieźć towary za granicę, musi pamiętać o zaświadczeniu bądź licencji i opłatach nakładanych przez poszczególne kraje. Ten początek roku najtrudniejszy jest dla tych przewoźników, którzy korzystają ze słowackich szos
Do wyjazdu poza granice kraju autem, którego dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t (niezależnie czy w granicach UE, czy poza nią), potrzebne jest zaświadczenie na międzynarodowy niezarobkowy przewóz drogowy na potrzeby własne lub licencja na międzynarodowe przewozy osób bądź ludzi, jeśli jest to firma trudniąca się transportem.
O oba dokumenty występuje się do Biura Obsługi Transportu Międzynarodowego.
Gdy przedsiębiorca nie jest właścicielem pojazdów, niezbędny jest również dokument stwierdzający prawo dysponowania nimi, np.: umowa leasingu, dzierżawy czy użyczenia.
Formalności można załatwić bezpośrednio w BOTM w Warszawie (ul. Prosta 69) lub przesłać dokumenty np. przez kuriera czy pocztą. Zaświadczenie jest wydawane na okres od roku do pięciu lat.
Poza granicami UE
W granicach Wspólnoty nie są dzisiaj potrzebne dodatkowe zezwolenia na transport międzynarodowy, ale przy wjeździe do wielu innych krajów nadal są one niezbędne (np. Białoruś, Turcja, Ukraina). To, gdzie i jakie zezwolenia są potrzebne, określają umowy lub porozumienia międzynarodowe. Nie zawsze konieczność uzyskania takiego zezwolenia zależy od tego, czy pojazd przekracza 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej. O szczegóły najlepiej pytać w BOTM.
Ceny za zezwolenia poza UE określa rozporządzenie ministra...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta