Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Mężczyzna w przebraniu blondynki

08 stycznia 2010 | piątek+ | Monika Małkowska
Leigh Bowery „Autoinstalacja artystyczna” (fotografia)
źródło: fot xxx
Leigh Bowery „Autoinstalacja artystyczna” (fotografia)
Vladislav Mamyshev-Monroe „Monroe” (1996, fotografia)
źródło: mumok wien
Vladislav Mamyshev-Monroe „Monroe” (1996, fotografia)
Yasumasa Morimura „Autoportret – po Marilyn Monroe” (fotografia)
źródło: mumok wien
Yasumasa Morimura „Autoportret – po Marilyn Monroe” (fotografia)
Veronika Bromová „Także dziewczyny” (1994, lightbox)
źródło: mumok wien
Veronika Bromová „Także dziewczyny” (1994, lightbox)
Petra Varl „Zvezda  i Odeon” (tusz  na papierze)
źródło: mumok wien
Petra Varl „Zvezda i Odeon” (tusz na papierze)
Supergrupa Azorro „Niech się dzieje, co chce” (2004, kadr z filmu)
źródło: bunkier sztuki kraków
Supergrupa Azorro „Niech się dzieje, co chce” (2004, kadr z filmu)

Gdzie ci mężczyźni, prawdziwi tacy, orły, sokoły, herosy? Takie retoryczne pytanie zadawała Danuta Rinn 35 lat temu. I sama sobie odpowiadała – nie ma, nie ma!

A wtedy daleko jeszcze było do kryzysu silnej płci. Przed nami były dekady, w których obowiązywał supermęski kanon: maniery Jamesa Bonda, umysł Stirlitza, mięśnie Terminatora, serce Rocky’ego

Ten wzorzec zakwestionowano w latach 90. Podano w wątpliwość wszystko, co dotychczas uważane było za typowo męskie: podejście do życia, wrodzone umiejętności, zachowanie, wygląd.

Artyści podchwycili ten gorący temat. W ostatnich latach zagadnienia płci stały się jednym z najmodniejszych motywów sztuki. Skoro nie istnieje klasyczny męski stereotyp, co pojawiło się w jego miejsce? Odpowiedzi znalazłam na wystawach.

Przebieranki na żarty i na serio

Kiedyś facet przebrany za babę gwarantował efekt komiczny. Greps wykorzystywany przede wszystkim w kinie i teatrze bulwarowym, nigdy w sztukach plastycznych. Nie bez powodu komediowym hitem wszech czasów pozostaje „Pół żartem, pół serio”. Wtedy, pod koniec lat 50., w USA obowiązywały wzorce „normalności”: kobiece kobiety i męscy samcy. Humor filmu Wildera opiera się na absurdzie – Tony Curtis i Jack Lemmon uchodzą za dziewczyny pomimo wyraźnie niekobiecych gestów i reakcji.

Potem pojawiło się jeszcze wiele filmów z żeńskimi wcieleniami samców. Dustin Hoffman jako „Tootsie” (1982), Robin Williams w roli „Pani Doubtfire” (1993), Patrick Swayze jako drag queen w „Ślicznotkach” (1995), a ostatnio...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8517

Spis treści
Zamów abonament