Umowy zawierane poza lokalem firmy pod specjalnym nadzorem
Dobrym pomysłem na zwiększenie sprzedaży może być aktywne wychodzenie do konsumentów. Warto jednak pamiętać, że kontrakty zawierane w nietypowych miejscach rządzą się innymi prawami
Część przedsiębiorców stara się dotrzeć do konsumentów poza standardowymi miejscami kojarzącymi się z handlem czy usługami. Liczą, że na ulicy, w domu, miejscu pracy czy na specjalnie zorganizowanej wycieczce ludzie będą bardziej podatni na oddziaływanie marketingowe, a tym samym bardziej skłonni do robienia zakupów.
Właśnie z tego powodu prawo szczególnie chroni konsumenta w przypadku umów zawieranych z nim poza lokalem przedsiębiorstwa. Kwestie zawierania takich umów szczegółowo reguluje ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU z 2000 r. nr 27, poz. 271 ze zm.; dalej ustawa o ochronie).
Bez tłumaczenia
Podobnie, jak ma to miejsce w przypadku kontraktów na odległość (zawieranych np. przez Internet), konsumentowi przysługuje dziesięciodniowy termin na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa. Stanowi o tym art. 2 wspomnianej ustawy. Wystarczy złożyć stosowne oświadczenie (na przykład wysłać je pocztą).
W takim wypadku umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. To co strony świadczyły, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu. W praktyce oznacza, że klient ma prawo rozpakować kupiony towar i sprawdzić, czy działa. Jeżeli...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta