Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Podniebny transport

08 grudnia 2010 | Samoloty i ludzie | Edward Malak
Samolot Farman Goliath F60 już w lutym 1919 r. przewióz ł 12 pasażerów  z Toussus-le-Noble  pod Paryżem do Kenley w Anglii
źródło: Bridgeman Art Library
Samolot Farman Goliath F60 już w lutym 1919 r. przewióz ł 12 pasażerów z Toussus-le-Noble pod Paryżem do Kenley w Anglii
William  Henson  marzył, że  jego statek powietrzny na parę  będzie  odbywał  dalekie  podróże
źródło: Bridgeman Art Library
William Henson marzył, że jego statek powietrzny na parę będzie odbywał dalekie podróże
Latająca  łódź „Short  Calcutta”  zabierała  15 pasażerów
źródło: Archiwum „Mówią wieki”
Latająca łódź „Short Calcutta” zabierała 15 pasażerów
Początkowo sterowce  wygrywały z samolotami,  bo zapewniały  komfortową podróż  wielu osobom naraz.  Na zdjęciu lądowanie  sterowca Delag  w 1931 r.
źródło: Archiwum „Mówią wieki”
Początkowo sterowce wygrywały z samolotami, bo zapewniały komfortową podróż wielu osobom naraz. Na zdjęciu lądowanie sterowca Delag w 1931 r.
Baron  Ferdynand  von Zeppelin  dał nazwisko konstruowanym przez siebie  sterowcom
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Baron Ferdynand von Zeppelin dał nazwisko konstruowanym przez siebie sterowcom
Lufthansa była pierwszą cywilną linią lotniczą na świecie
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Lufthansa była pierwszą cywilną linią lotniczą na świecie
Trimotory woziły pasażerów między innymi  ze Stanów Zjednoczonych do Meksyku i Kanady
źródło: Bridgeman Art Library
Trimotory woziły pasażerów między innymi ze Stanów Zjednoczonych do Meksyku i Kanady
Goliathy braci Farman  przewoziły  ludzi  z Londynu  do Paryża
źródło: Archiwum „Mówią wieki”
Goliathy braci Farman przewoziły ludzi z Londynu do Paryża
Amerykańskie  samoloty  transportowe  Handley Page  powstały  z przerobionych  bombowców
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Amerykańskie samoloty transportowe Handley Page powstały z przerobionych bombowców
Fabryka Forda wyprodukowała między 1926 a 1933 rokiem 199 trzysilnikowych samolotów Ford Trimotor, zwanych też cynową gęsią
źródło: Bridgeman Art Library
Fabryka Forda wyprodukowała między 1926 a 1933 rokiem 199 trzysilnikowych samolotów Ford Trimotor, zwanych też cynową gęsią
Holenderskie linie lotnicze dostały zgodę  na używanie  w nazwie  przymiotnika „królewskie”
źródło: Archiwum „Mówią wieki”
Holenderskie linie lotnicze dostały zgodę na używanie w nazwie przymiotnika „królewskie”
Fokkery latały w służbie linii KLM
źródło: Bridgeman Art Library
Fokkery latały w służbie linii KLM
Linie lotnicze Farman w międzywojennej Europie
źródło: Rzeczpospolita
Linie lotnicze Farman w międzywojennej Europie

Gdy tylko ucichł tumult pierwszej wojny światowej, konstruktorzy samolotów wrócili do idei przewożenia w powietrzu cywilów. Pierwsi pasażerowie latali w odkrytych kabinach, okutani futrami

W 1842 roku Brytyjczyk William Henson zgłosił do opatentowania projekt wielkiego samolotu napędzanego silnikiem parowym. Henson do tego stopnia uwierzył w swój wynalazek – na który uzyskał zresztą, mimo złośliwych uwag, patent – że usiłował założyć przedsiębiorstwo przewozowe. Rysunki przedstawiające loty jego parowego powozu nad Londynem, a nawet i egipskimi piramidami, okazały się prorocze. Wprawdzie Hensonowi jeszcze nie mogło się udać, lecz 88 lat później na linii z Kairu do Karaczi i Kapsztadu latały już wielkie, angielskie samoloty Handley Page 42. Człowiekiem, z którym wiążemy jednak powstanie pierwszej lotniczej linii transportującej ludzi i towary, był hrabia Ferdynand Zeppelin. Jego wielkie pasażerskie sterowce były pierwsze na polu żeglugi powietrznej, wyprzedzając bardziej kojarzone z nazwiskiem tego konstruktora bombowce z okresu wielkiej wojny. 16 listopada 1909 roku we Frankfurcie nad Menem została powołana spółka akcyjna DELAG (Deutsche Luftschiffahrt AG), której celem było połączenie drogą powietrzną dużych miast niemieckich, i nie tylko. We wrześniu 1912 roku zainaugurowała ona loty do Kopenhagi i Malmö. Do 1914 roku jej sterowce wykonały 1588 lotów ze średnią prędkością nieco ponad 50 km/h, przebywając w powietrzu łącznie 3139 godzin, przelatując w tym czasie 172 535 km i przewożąc 33 722 pasażerów. Większość pasażerów nie była jednak uczestnikami...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8797

Spis treści
Zamów abonament