Sześcioraczki Keplera

03 lutego 2011 | Nauka | Krzysztof Urbański
Odkrycie aż sześciu planet w jednym układzie to okazja, aby porównać je ze sobą. Dzięki temu naukowcy mają szansę lepiej zrozumieć mechanizm powstawania planet z dysków pyłu i gazu wirujących wokół młodej gwiazdy. Studia nad tymi odległymi planetami pozwalają badaczom lepiej zrozumieć ewolucję naszego układu. Obecność małych, odległych planet z wodorowo-helową atmosferą wskazuje na ich młody wiek. Według modelu, jakim dysponują badacze, wodór i hel znikają z tworzących się dysków planetarnych w ciągu 5 milionów lat.
źródło: NATURE

Teleskop Kepler znalazł miejsca w kosmosie dogodne dla życia. I odkrył układ planet

– Spoglądając przez rok na niewielki wycinek galaktyki, Kepler wskazał 1235 odległych planet poza Układem Słonecznym – powiedział szef naukowców Keplera William Borucki. – Zadziwiająco wiele, bo 54 z nich mogą się znajdować w tzw. ekosferze, miejscu, gdzie w układzie planetarnym są warunki do życia. Na ich odkrycie będziemy musieli jeszcze poczekać.

Najskuteczniejszy łowca planet pozasłonecznych odkrył układ sześciu planet obiegających swoją gwiazdę, odległą od nas o 2 tys. lat świetlnych.

Jack Lissauer z Ames Research Center NASA i Daniel Fabrycky z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Santa Cruz wraz z kolegami opisują układ planetarny Kepler-11 w dzisiejszym wydaniu magazynu „Nature”.

Defilada na tle

– Nie tylko system planetarny jest zadziwiający, ale także nowe doskonałe metody szacowania wielkości i masy planet – powiedział Daniel Fabrycky.

Oko...