Kierowcy pracują dłużej niż inni, ale odpoczywają częściej
Czas pracy szoferów należy organizować tak, by nie przekroczyć limitów związanych z prowadzeniem pojazdu. Przy przewozach regularnych na trasach do 50 km to dziesięć godzin w ciągu dnia
Pracodawcy, którzy oprócz zwykłych pracowników zatrudniają jeszcze kierowców, nie mają łatwego zadania ze względu na różnice w czasie pracy. Dziś przypominamy, na czym one polegają. Zacznijmy od regulacji prawnych.
Jeśli chodzi o zwykłych pracowników (z wyjątkiem lekarzy i niepełnosprawnych), to sprawa jest prosta, bo ich czas pracy reguluje kodeks pracy. W przypadku szoferów jest już trudniej, bo akty prawne regulujące ich roboczogodziny są aż trzy:
- ustawa z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (DzU nr 92, poz. 879 ze zm.), dalej ustawa o czasie pracy kierowców,
- rozporządzenie 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (DzUrz UE z 11 kwietnia 2006 r. nr L 102/1), dalej rozporządzenie 561,
- umowa AETR.
Wymienionych przepisów nie stosujemy jednocześnie. Każdy z nich dotyczy innej grupy kierowców. Wygląda to tak: ustawa o czasie pracy kierowców reguluje czas pracy wszystkich kierowców etatowych (bez względu na rodzaj przewozów), a rozdział 4a dodatkowo czas prowadzenia przewozów regularnych osób na trasach do 50 km oraz kierowców zatrudnionych na umowach cywilnych lub mających własne działalności gospodarcze, wykonujących te przewozy (dalej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta