Kiedy produkt nie odpowiada temu, co zostało zamówione przez Internet
Wada fizyczna jest podstawą do reklamowania towaru zakupionego od osób nieprowadzących działalności gospodarczej lub sprzedawanego pomiędzy przedsiębiorcami i do dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi
Nie każde jednak uszkodzenie lub inna cecha, którą oceniamy jako niezgodność towaru z opisem, będzie jego wadą i stanie się podstawą do zwrotu pieniędzy. Jak zatem ocenić, czy zakupiona rzecz ma rzeczywiście taką wadę fizyczną?
Zmniejszona wartość
Odpowiedzi należy szukać w kodeksie cywilnym, który podaje, że z rzeczą wadliwą mamy do czynienia wtedy, gdy ma ona cechy zmniejszające jej wartość lub użyteczność ze względu na cel oznaczony w umowie albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia.
Wada występuje także, gdy towar nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, albo jeżeli został wydany w stanie niezupełnym.
Uwaga! Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi niezależnie od tego, czy sam spowodował wadliwość rzeczy, a nawet czy w ogóle o tym wiedział. Natomiast zwalnia go z odpowiedzialności to, że kupujący wiedział o istnieniu defektu.
Pierwszą wskazówką pozwalającą ocenić, czy towar ma wadę fizyczną, jest zmniejszenie jego wartości w stosunku do tej, której można było słusznie oczekiwać po opisie przedmiotu. Wada ta odnosi się w szczególności do wartości rynkowej i do elementów estetycznych towaru. Może również wynikać z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta