Diesle dla podwodnej broni
Mimo że traktat wersalski zakazywał Niemcom posiadania oraz konstrukcji okrętów podwodnych, nietknięte niemieckie biura projektowe utrzymały potencjał naukowy, sprzedając licencje na okręty podwodne i silniki do nich wszystkim zainteresowanym krajom.
Firmy działały z całkowitym poparciem rządu niemieckiego, gdyż sztabowi generalnemu zależało na utrzymaniu biur projektowych i przygotowaniu nowoczesnych konstrukcji. Krupp wysłał swojego najlepszego fachowca Hansa Techela do Japonii w 1921 roku. Tam, wraz z zespołem pomagał Japończykom w budowie floty podwodnej. Techel wrócił do Europy, a dokładnie do Holandii, w 1925 roku. W Hadze działało od lipca 1922 roku biuro konstrukcyjne N.V. Ingenieurskontoor voor Scheepsbouw, w skrócie zwane I. v. S., założone przez trzy niemieckie stocznie: Krupp Germaniawerft, AG Vulkan i AG Wesser. Oficjalnym celem działalności biura było konstruowanie cywilnych statków, w rzeczywistości zdobywało doświadczenie w projektowaniu okrętów podwodnych i przygotowało ich plany. Pierwszymi klientami...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta