Moralitet z pasją
Najnowsze dzieło Lecha Majewskiego nie powstałoby bez wcześniejszego „Angelusa", osadzonej w latach 50. XX wieku opowieści o śląskiej grupie malarzy prymitywistów przejętych filozofią różokrzyżowców i traktujących malarstwo jako część praktyk okultystycznych w czasach stalinizmu.
Wierzyli także, że mogą zapobiec ostatecznej kosmicznej katastrofie, jeśli wesprą Boga w ratowaniu błądzącej ludzkości. Muszą tylko znaleźć Angelusa – niewinnego młodzieńca, który ściągnie na siebie apokaliptyczny promień Saturna. Film rozgrywał się w industrialnym pejzażu Śląska stylizowanym na surrealizm naiwnego malarstwa.
Michael Gibson, pisarz – autor monografii artystów i krytyk sztuki – zobaczył „Angelusa" w 2005 roku w kinie w Paryżu. Sfilmowana malarsko-filozoficzna wizja głęboko go poruszyła. W „International Herald Tribune" napisał, że reżyser ma breuglowski umysł, i podarował Majewskiemu swoją książkę „Młyn i krzyż" analizującą obraz „Droga krzyżowa" Pietera Breugla. Tak doszło do spotkania reżysera i współautora scenariusza filmowego „Młyna i krzyża". Krytyk myślał skromnie o dokumencie. Reżyser obstawał za filmem fabularnym, choć Gibson początkowo sądził, że to szaleństwo.
Można w spotkaniu obu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta