Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Moralitet z pasją

09 kwietnia 2011 | Plus Minus | Monika Kuc
Rutger Hauer jako Breugel
źródło: ITI CINEMA
Rutger Hauer jako Breugel

Najnowsze dzieło Lecha Majewskiego nie powstałoby bez wcześniejszego „Angelusa", osadzonej w latach 50. XX wieku opowieści o śląskiej grupie malarzy prymitywistów przejętych filozofią różokrzyżowców i traktujących malarstwo jako część praktyk okultystycznych w czasach stalinizmu.

Wierzyli także, że mogą zapobiec ostatecznej kosmicznej katastrofie, jeśli wesprą Boga w ratowaniu błądzącej ludzkości. Muszą tylko znaleźć Angelusa – niewinnego młodzieńca, który ściągnie na siebie apokaliptyczny promień Saturna. Film rozgrywał się w industrialnym pejzażu Śląska stylizowanym na surrealizm naiwnego malarstwa.

Michael Gibson, pisarz – autor monografii artystów i krytyk sztuki – zobaczył „Angelusa" w 2005 roku w kinie w Paryżu. Sfilmowana malarsko-filozoficzna wizja głęboko go poruszyła. W „International Herald Tribune" napisał, że reżyser ma breuglowski umysł, i podarował Majewskiemu swoją książkę „Młyn i krzyż" analizującą obraz „Droga krzyżowa" Pietera Breugla. Tak doszło do spotkania reżysera i współautora scenariusza filmowego „Młyna i krzyża". Krytyk myślał skromnie o dokumencie. Reżyser obstawał za filmem fabularnym, choć Gibson początkowo sądził, że to szaleństwo.

Można w spotkaniu obu...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8899

Spis treści
Zamów abonament