Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Zapomniana ciuchcia

15 kwietnia 2011 | Życie Warszawy | Rafał Jabłoński
Tyle zostało w latach 80. ze stacji przy Stalowej.  Nawet tory rozebrano.  Po jakimś  czasie zbudowano tu dom handlowy
autor zdjęcia: Jakub Ostałowski
źródło: Fotorzepa
Tyle zostało w latach 80. ze stacji przy Stalowej. Nawet tory rozebrano. Po jakimś czasie zbudowano tu dom handlowy
Sam folklor – kolejka jedzie do Radzymina, a na brukowanej szosie są tylko dwa samochody
źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe
Sam folklor – kolejka jedzie do Radzymina, a na brukowanej szosie są tylko dwa samochody
Marecka kolejka stała się znana  za sprawą znaczka pocztowego
źródło: Archiwum
Marecka kolejka stała się znana za sprawą znaczka pocztowego
Przedwojenny rozkład jazdy. Przejazd trwał 60 – 70 min
źródło: Archiwum
Przedwojenny rozkład jazdy. Przejazd trwał 60 – 70 min
„Budka centralizacyjna w stylu zakopiańskim w Markach”, jak ją utrwalił wkrótce po I wojnie światowej jeden ze stołecznych fotoreporterów (reprodukcja Jakub Ostałowski)
źródło: Biblioteka Narodowa
„Budka centralizacyjna w stylu zakopiańskim w Markach”, jak ją utrwalił wkrótce po I wojnie światowej jeden ze stołecznych fotoreporterów (reprodukcja Jakub Ostałowski)

Była jedną z najdłużej funkcjonujących w Warszawie kolejek wąskotorowych. Jednak powstała nie dla pasażerów, ale dla towarów. Miała trzy nazwy – wpierw zwano ją markowską, potem zaś marecką, wymiennie z radzymińską.

Zbudowana w 1896 roku prowadziła do Marek, a wagoniki ciągnięte były przez konie. Po trzech latach przedłużono ośmiokilometrową linię o 13 km, aż do Radzymina. Wprowadzono też lokomotywy parowe. Trasa przechodziła przez tereny „górniczo"-przemysłowe, a nie przez wypoczynkowe, jak po drugiej stronie Wisły. Socjeta nią nie jeździła i stąd była nieco lekceważona. A po roku 1974, gdy rozebrano szyny, o trasie tej już zupełnie zapomniano.

Pieniądze z błota

Wspomniane tereny „górnicze" to po prostu żwirownie, kopalnia piasku i glinianki przy linii radzymińskiej, gdzie wydobywano materiał na cegły. Stolica przeżywała wtedy budowlany boom i potrzebowała sprawnego transportu, którego nie gwarantowała nierówna droga, brukowana kocimi łbami. Więc kilku sprytnych panów postanowiło położyć szyny. Motorem przedsięwzięcia był inżynier Adam Dzierżanowski, „który zbadawszy te strony, uznał, że linia na szosie Radzymińskiej, przy której leży kilka cegielni, fabryk, a w tej liczbie wielka przędzalnia w Markach, może liczyć na powodzenie". Tak twierdził „Tygodnik Ilustrowany" i nie mylił się, bowiem dużych wyrobisk gliny było kilkadziesiąt, a cegielni (w różnych okresach) około 30. Część to...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8904

Spis treści

Moje Podróże

Ekonomia

Akcje poniżej wartości nominalnej
Apetyt firm i regionów na wspólne projekty
Bez nowych szczytów
Bruksela utrudni życie pośrednikom finansowym
Cytat dnia
Dynamika PKB będzie niższa
Firmy chętniej pożyczają pieniądze w bankach
Gwiazdy naszej giełdy
Ile kupują sąsiedzi
Kalendarium gospodarcze
Liczba dnia - 225 mln zł otrzyma Skarb od PGNiG
Media szukają sposobu na zarabianie na iPadach
Miesiąc na uratowanie aliansu Rosnieftu i BP
Minister skarbu promuje akcjonariat obywatelski
Ministrze, sprzedaj LOT!
Może zabraknąć diesli dla polskich opli
Nieoczekiwana zmiana na stanowisku prezesa Pekao
Niepewne prognozy sprzedaży komputerów na 2011 r.
Niewiele firm w sieci
OFE: Polska ukarana za ograniczanie inwestycji?
Optimus już liczy zyski z „Wiedźmina 2”
PKO BP: słabnie rola mniejszych akcjonariuszy
Paliwa będą jeszcze droższe
Pawlak krytykuje Brukselę
Początek nowej ery w Google,u
Polityka i emocje rządzą rynkiem surowców
Polkomtel najlepiej sprzedać w połowie roku
Pracodawcy znów zatrudniają
Prywatna nadzieja na drogi
Rośnie branża poligraficzna
Senat USA: Goldman Sachs i Deutsche Bank współwinni kryzysu
Sośnica-Makoszowy nie będzie drugą Halembą
Spadek kursu po odejściu prezesa
Spec od czekolady
Tauron i KGHM wybrały opcję gazową
To głównie Chiny będą dyktować ceny
To nie koniec wzrostu inflacji
Volkswagen golf zjedzie z polskiej linii produkcyjnej
W skrócie
Wizja strajku w Orlenie coraz bardziej realna
Wracają koncesje na autostrady
Złoty coraz mocniejszy
Zamów abonament