Wracają koncesje na autostrady
Rząd znów planuje powierzenie firmom prywatnym budowy kolejnych autostrad. Przetarg na budowę 64-km odcinka A1 na południu Polski może zostać ogłoszony w czerwcu. Chętni do wybudowania tras i zarządzania nimi ustawiają się w kolejce. Wśród nich jest m.in. chiński Covec
– Podstawą do ogłoszenia przetargów na przyznanie koncesji na budowę i zarządzanie autostradami jest ustalenie, w jaki sposób zrealizować te inwestycje, by nie obciążały długu publicznego – mówi "Rz" Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu infrastruktury. – Zasięgamy na ten temat opinii. Na razie dotyczą one odcinka trasy A1. Nie jest wykluczone, że przetarg zostanie ogłoszony już w czerwcu tego roku – wyjaśnia. Jak dodaje, w następnej kolejności resort zacznie analizować możliwość budowy z partnerem prywatnym trasy A2 z Warszawy do wschodniej granicy.
O ile zdaniem ekspertów budowa trasy A1 z uwagi na duży ruch samochodów jest możliwa w taki sposób, by nie obciążać Skarbu Państwa, o tyle w przypadku A2 może to nie być proste. Tam prognozowany ruch jest na tyle mały, że Skarb Państwa będzie musiał wziąć na siebie ryzyko finansowe projektu. A to zdaniem Brukseli oznacza doliczenie inwestycji do długu publicznego. Jeżeli bowiem większe ryzyko związane z finansowaniem inwestycji bierze na siebie Skarb Państwa, jest to wliczane do długu publicznego. Jeżeli ryzykuje strona prywatna, nie jest. – W praktyce trzeba znaleźć złoty środek, co proste nie jest – mówi Mieczysław Skołożyński, ekspert w dziedzinie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta