Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Wracają koncesje na autostrady

15 kwietnia 2011 | Ekonomia | Agnieszka Stefańska
Prywatne Autostrady  istniejĄce, budowane i planowane
źródło: Rzeczpospolita
Prywatne Autostrady istniejĄce, budowane i planowane

Rząd znów planuje powierzenie firmom prywatnym budowy kolejnych autostrad. Przetarg na budowę 64-km odcinka A1 na południu Polski może zostać ogłoszony w czerwcu. Chętni do wybudowania tras i zarządzania nimi ustawiają się w kolejce. Wśród nich jest m.in. chiński Covec

– Podstawą do ogłoszenia przetargów na przyznanie koncesji na budowę i zarządzanie autostradami jest ustalenie, w jaki sposób zrealizować te inwestycje, by nie obciążały długu publicznego – mówi "Rz" Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu infrastruktury. – Zasięgamy na ten temat opinii. Na razie dotyczą one odcinka trasy A1. Nie jest wykluczone, że przetarg zostanie ogłoszony już w czerwcu tego roku – wyjaśnia. Jak dodaje, w następnej kolejności resort zacznie analizować możliwość budowy z partnerem prywatnym trasy A2 z Warszawy do wschodniej granicy.

O ile zdaniem ekspertów budowa trasy A1 z uwagi na duży ruch samochodów jest możliwa w taki sposób, by nie obciążać Skarbu Państwa, o tyle w przypadku A2 może to nie być  proste. Tam prognozowany ruch jest na tyle mały, że Skarb Państwa będzie musiał wziąć na siebie ryzyko finansowe projektu. A to zdaniem Brukseli oznacza doliczenie inwestycji do długu publicznego. Jeżeli bowiem większe ryzyko związane z finansowaniem inwestycji bierze na siebie Skarb Państwa, jest to wliczane do długu publicznego. Jeżeli ryzykuje strona prywatna, nie jest. – W praktyce trzeba znaleźć złoty środek, co proste nie jest – mówi Mieczysław Skołożyński, ekspert w dziedzinie...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8904

Spis treści

Moje Podróże

Ekonomia

Akcje poniżej wartości nominalnej
Apetyt firm i regionów na wspólne projekty
Bez nowych szczytów
Bruksela utrudni życie pośrednikom finansowym
Cytat dnia
Dynamika PKB będzie niższa
Firmy chętniej pożyczają pieniądze w bankach
Gwiazdy naszej giełdy
Ile kupują sąsiedzi
Kalendarium gospodarcze
Liczba dnia - 225 mln zł otrzyma Skarb od PGNiG
Media szukają sposobu na zarabianie na iPadach
Miesiąc na uratowanie aliansu Rosnieftu i BP
Minister skarbu promuje akcjonariat obywatelski
Ministrze, sprzedaj LOT!
Może zabraknąć diesli dla polskich opli
Nieoczekiwana zmiana na stanowisku prezesa Pekao
Niepewne prognozy sprzedaży komputerów na 2011 r.
Niewiele firm w sieci
OFE: Polska ukarana za ograniczanie inwestycji?
Optimus już liczy zyski z „Wiedźmina 2”
PKO BP: słabnie rola mniejszych akcjonariuszy
Paliwa będą jeszcze droższe
Pawlak krytykuje Brukselę
Początek nowej ery w Google,u
Polityka i emocje rządzą rynkiem surowców
Polkomtel najlepiej sprzedać w połowie roku
Pracodawcy znów zatrudniają
Prywatna nadzieja na drogi
Rośnie branża poligraficzna
Senat USA: Goldman Sachs i Deutsche Bank współwinni kryzysu
Sośnica-Makoszowy nie będzie drugą Halembą
Spadek kursu po odejściu prezesa
Spec od czekolady
Tauron i KGHM wybrały opcję gazową
To głównie Chiny będą dyktować ceny
To nie koniec wzrostu inflacji
Volkswagen golf zjedzie z polskiej linii produkcyjnej
W skrócie
Wizja strajku w Orlenie coraz bardziej realna
Wracają koncesje na autostrady
Złoty coraz mocniejszy
Zamów abonament