Turbiny pancerników
Budowana wielkim kosztem Hochseeflotte nie rozgromiła Brytyjczyków, ale następcy Tirpitza nie rezygnowali z planu zniszczenia oponenta w kolejnej wojnie.
Po traktacie wersalskim admirałowie Marinenleitung na odbudowę potęgi niemieckiej marynarki pierwotnie zażądali 200 – 250 mln marek rocznie, potem zmniejszyli żądania do 100 mln.
W 1924 roku niemiecka marynarka założyła kosztem 450 tys. marek firmę Travemunder Yachtafen, w której za 150 – 200 tys. rocznie budowała szybkie kutry wojskowe. Służyły do testów torped, co było pogwałceniem traktatu wersalskiego. Równolegle firma Severa GmbH (Seeflugzeug-Versuchsabtei-lung) w kooperacji z Luft-Hansą rozwijała lotnictwo morskie. Roczny koszt tych badań sięgał 1,2 mln marek. Pieniądze na badania pochodziły z Ministerstwa Transportu. Ministerstwo Finansów pomagało wojskowym tak plątać zapisy w budżecie, aby nielegalne wydatki były niewidoczne. O lewych pieniądzach wiedzieli tylko kanclerz i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta