Zrozumieć mowę dźwięków
Zrozumieć mowę dźwięków
Współcześnie fascynujemy się zarówno średniowieczną architekturą, XVII-wieczną poezją metafizyczną, jak i barokowym malarstwem. Zainteresowanie sztuką dawnych epok nie osiągnęło jednak nigdzie takiego wymiaru jak w przypadku muzyki. Od ponad 50 lat w salach koncertowych prawie nie wykonuje się muzyki współczesnej. Nie jest ona rozumiana przez słuchaczy, a także często przez samych muzyków. W filharmoniach dominują utwory romantyczne i postromantyczne, tak jakby czas zatrzymał się na początku naszego wieku. Coraz częściej jednak wykonuje się także muzykę dawną, czyli przedromantyczną. Dzieła Mozarta, Bacha, Haendla i Monteverdiego stają się coraz bliższe współczesnemu słuchaczowi. Czy jednak potrafimy zrozumieć muzykę dawnych epok, która przemawia do nas w zupełnie inny sposób niż najbardziej dla nas naturalna muzyka romantyczna? O tym, jak wykonywać muzykę baroku i klasycyzmu, a przede wszystkim jak jej słuchać, pisze Nikolaus Harnoncourt w swojej książce "Muzyka mową dźwięków" (Przekład Magdalena Czajka. Fundacja "Ruch Muzyczny", Warszawa 1995) .
Harnoncourt -- austriacki wiolonczelista i dyrygent jest jednym z pionierów ruchu stylowego wykonawstwa muzyki dawnej. Wykonawstwo stylowe jest oparte na gruntownej wiedzy muzykologicznej dotyczącej stylu, źródeł tekstu nutowego i używa...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta