Psychologiczne bariery przedsiębiorczości
Zdaniem naukowców
Psychologiczne bariery przedsiębiorczości
Eugenia Mandal
Fenomen przedsiębiorczości stanowi od wielu lat przedmiot dyskusji w naukach ekonomicznych i społecznych krajów wysoko rozwiniętych gospodarczo. W Polsce zainteresowanie przedsiębiorczością pojawiło się stosunkowo niedawno i koncentruje się głównie wokół "inkubacji" przedsiębiorczości. Rozwijanie przedsiębiorczości polega na stwarzaniu optymalnych warunków ekonomicznych i prawnych. Wiąże się także ze zmianami postaw i zachowań jednostek. W aspekcie psychologicznym oznacza trening takich cech, jak zdolność dokonywania szybkiej oceny sytuacji i podejmowania trafnych decyzji, umiejętność działania w warunkach ryzyka, sztuka negocjacji, zdolność do rozwiązywania problemów interpersonalnych, funkcjonowanie w warunkach stresu, otwartość i niekonwencjonalność myślenia i wielu innych.
Zjawisko różnic między płciami w natężeniu przedsiębiorczości (i ogólniej -- w funkcjonowaniu zawodowym) sprowadza się nie tylko do kwestii ekonomicznych, prawnych i politycznych, ale stanowi także problem o charakterze psychologicznym. Liczne analizy psychologiczne wskazują na znaczenie wielu czynników mogących stanowić bariery w przedsiębiorczości kobiet.
1. Socjalizacja
Kobiety imężczyźni poddawani są diametralnie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta