Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

W wyniku finansowym trzeba uwzględnić programy lojalnościowe

21 stycznia 2013 | Ekspert księgowy

SPRAWOZDAWCZOŚĆ | Wartość zapłaty otrzymanej bądź należnej w związku ze sprzedażą początkową powinna być rozdzielona pomiędzy przyznane punkty promocyjne oraz pozostałe elementy transakcji.

Piotr Przemysław Żak

Wśród rozmaitych technik promocyjnych stosowanych w firmach handlowych czy usługowych znajdziemy i takie,  gdzie klient, zakupując określone towary czy produkty, bądź dokonując zakupów powyżej pewnej kwoty, otrzymuje dodatkowo punkty, które w przyszłości będzie mógł wydać (wymienić) na zakupy u tego samego dostawcy. Tym samym punkty te pełnią z punktu widzenia klienta substytut środka płatniczego, jaki zgodnie z regulaminem promocji będzie w przyszłości przez sprzedawcę honorowany. Z punktu widzenia sprzedawcy jest to technika marketingowa ukierunkowana na zatrzymanie klienta, stąd też należy do jednego z rodzajów programów lojalnościowych. Przyznane punkty mają określoną wartość wymienną (np. za 100 punktów można nabyć towary o wartości 10 zł). Wygasają one, w razie niewykorzystania,  po upływie określonego czasu, bądź też mają charakter bezterminowy.

Powstaje pytanie, czy i w jaki sposób powinno się ująć emisję takich punktów w księgach rachunkowych oraz w sprawozdaniu finansowym.

Czy ująć w księgach rachunkowych

Samo przyznanie omawianych punktów promocyjnych klientowi nie powoduje – w chwili wydania – wykorzystania żadnych aktywów jednostki. Wobec klienta nie jest też zaciągane zobowiązanie o charakterze pieniężnym. Czy jednak stan taki upoważnia nas do pominięcia w...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9441

Wydanie: 9441

Spis treści
Zamów abonament