W wyniku finansowym trzeba uwzględnić programy lojalnościowe
SPRAWOZDAWCZOŚĆ | Wartość zapłaty otrzymanej bądź należnej w związku ze sprzedażą początkową powinna być rozdzielona pomiędzy przyznane punkty promocyjne oraz pozostałe elementy transakcji.
Piotr Przemysław Żak
Wśród rozmaitych technik promocyjnych stosowanych w firmach handlowych czy usługowych znajdziemy i takie, gdzie klient, zakupując określone towary czy produkty, bądź dokonując zakupów powyżej pewnej kwoty, otrzymuje dodatkowo punkty, które w przyszłości będzie mógł wydać (wymienić) na zakupy u tego samego dostawcy. Tym samym punkty te pełnią z punktu widzenia klienta substytut środka płatniczego, jaki zgodnie z regulaminem promocji będzie w przyszłości przez sprzedawcę honorowany. Z punktu widzenia sprzedawcy jest to technika marketingowa ukierunkowana na zatrzymanie klienta, stąd też należy do jednego z rodzajów programów lojalnościowych. Przyznane punkty mają określoną wartość wymienną (np. za 100 punktów można nabyć towary o wartości 10 zł). Wygasają one, w razie niewykorzystania, po upływie określonego czasu, bądź też mają charakter bezterminowy.
Powstaje pytanie, czy i w jaki sposób powinno się ująć emisję takich punktów w księgach rachunkowych oraz w sprawozdaniu finansowym.
Czy ująć w księgach rachunkowych
Samo przyznanie omawianych punktów promocyjnych klientowi nie powoduje – w chwili wydania – wykorzystania żadnych aktywów jednostki. Wobec klienta nie jest też zaciągane zobowiązanie o charakterze pieniężnym. Czy jednak stan taki upoważnia nas do pominięcia w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta