Między entuzjazmem a bezsilnością, czyli jak opanować skrajne emocje
W pracy asertywność świadczy o dojrzałości. Pracownik wie, co może, co potrafi, wyraźnie o tym mówi i ponosi odpowiedzialność za swoje działania, a także za to, że pewnym zadaniom nie sprosta. I też otwarcie to przekazuje.
Rz: Czy w zachowaniu pracowników można wyróżnić typy postaw, nastawienia do wykonywania etatowych obowiązków, odnoszenia się do kolegów i przełożonych?
Katarzyna Pieciul, Consulting Director, Partner Lee Hecht Harrison DBM: Zachowania te mogą wynikać z umiejętności samooceny pracownika, jego ogólnej dojrzałości, sposobu reagowania na różne sytuacje, ale także temperamentu oraz ekspresji wyrażania i prezentowania tej postawy w firmie. Oddziałuje też na to inny czynnik – osobiste poczucie wpływu. Każdy pracownik świadomie bądź nie, ale ocenia to, jaki może mieć wpływ na to, co dzieje się w firmie, w jego zespole. A ta subiektywna ocena sytuacji determinuje jego postawę, czyli m.in. to, na ile potrafi zaangażować się w nowe zadania lub jak bardzo jest wobec nich zdystansowany.
Sporo narzędzi systemowych wykorzystywanych w firmach do zarządzania potencjałem pracowników (np. programy mentoringowe, oceny okresowe, badania diagnostyczne, badania nastrojów) służą temu, aby pomóc szefom i ich pracownikom poznać swoje mocne i słabe strony. Z tego punktu widzenia najbardziej pożądaną przez pracodawców docelową postawą pracownika powinna być taka, kiedy zna dobrze swoje możliwości i swoje deficyty. Wie, na co go stać: zna swoje umiejętności, kompetencje, wiedzę, doświadczenie, jest pewny i świadomy siebie, swojego temperamentu i stylu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta