Zamówienia publiczne zaskarżone do Luksemburga
Skierowanie skargi do Trybunału w związku z niezgodnością prawa zamówień publicznych z unijną dyrektywą to ostatni sygnał ostrzegawczy dla Polski do uniknięcia sankcji i wprowadzenia zmian przepisów regulujących wykluczanie wykonawców z postępowania – wskazują prawnicy.
Monika Szarafińska-Zajdowicz Anna Kalicka
Komisja Europejska, korzystając z uprawnień, jakie daje art. 258 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, skierowała do Trybunału Sprawiedliwości sprawę przeciwko Polsce, w związku z nieprawidłową implementacją dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi (dyrektywa klasyczna). Jest to ostatni etap postępowania prowadzonego w związku z naruszeniem przepisów UE. Poprzedzające je skierowanie do Polski uzasadnionej opinii miało miejsce we wrześniu 2012 r. Od tego czasu Polska nie podjęła działań zapewniających zgodność Pzp z prawem UE. Na obecnym etapie, nawet w przypadku wprowadzenia nowelizacji Pzp w oczekiwanym przez KE zakresie, niemożliwe może już być uniknięcie niekorzystnego dla Polski rozstrzygnięcia skargi przez TS.
Kontrowersje od lat
KE kwestionuje zgodność przesłanek wykluczenia wykonawców z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 1 i 1a) Pzp. Przepisy te, ze względu na ich niejednoznaczne sformułowania i restryktywny charakter, od wielu lat budzą kontrowersje. Są one jednak ważnym elementem systemu zamówień publicznych, ich ratio legis to konieczność...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta