Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Wojna o gwiazdy i katalogi

31 marca 2014 | Ekonomia i Rozwój
Piotr Kabaj – absolwent Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego i Stanfordu. W latach 1987–1991 pracownik Rady Ekonomicznej przy Premierze. W 1990 r. współzałożyciel i prezes/dyrektor generalny Kompanii Muzycznej Pomaton,  a od 1995 r. Pomaton EMI. Od 2013 r. prezes/dyrektor generalny Warner Music Poland i prezydent Warner Music Eastern Europe. Współzałożyciel i wiceprezes Związku Producentów Audio-Video.
autor zdjęcia: Rafał Guz
źródło: Fotorzepa
Piotr Kabaj – absolwent Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego i Stanfordu. W latach 1987–1991 pracownik Rady Ekonomicznej przy Premierze. W 1990 r. współzałożyciel i prezes/dyrektor generalny Kompanii Muzycznej Pomaton, a od 1995 r. Pomaton EMI. Od 2013 r. prezes/dyrektor generalny Warner Music Poland i prezydent Warner Music Eastern Europe. Współzałożyciel i wiceprezes Związku Producentów Audio-Video.

Piotr Kabaj | Krajowi wykonawcy to muzyczna lokomotywa – mówi szef Warner Music Poland.

Jest pan jedną z nielicznych osób w Europie, która kieruje krajowym oddziałem globalnego koncernu fonograficznego od początku lat 90. Jak burzliwy był to okres?

Piotr Kabaj: Zaczynaliśmy w złotym okresie dla fonografii, kiedy płyta kompaktowa dawała gwarancję dużych zysków. W 1999 r. branża na świecie miała 32 mld dol. przychodu rocznie. Potem zaczął się kryzys. Z różnych powodów. Po pierwsze, przeinwestowano, np. produkcja teledysku kosztowała nawet kilka milionów dolarów. Po drugie, problemem stało się piractwo. Nie zdawano sobie też sprawy ze znaczenia internetu. Zamiast zaprzyjaźnić się z nim, wydano mu bezsensowną wojnę. Edgar Bronfman junior, ówczesny prezes Universal Music, wypowiedział słynne słowa, że internet jest niepotrzebny firmom fonograficznym. To zastopowało prointernetowe działania także w Polsce. Zamiast tworzyć wspólny portal pięciu największych koncernów – Universala, EMI, Sony, BMG i Warnera – wdaliśmy się w z góry przegraną wojnę technologiczną.

Kiedy to się zmieniło?

Na początku wieku. Dziś cały katalog, poza kilkoma znaczącymi artystami (np. AC/DC ), jest dostępny w sieci, zarówno w postaci ściągalnych plików, jak i w streamingu. Bilans straconych lat jest jednak znaczny: przychody branży fonograficznej to ok. 15 mld dol. rocznie. Doszło do...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9802

Wydanie: 9802

Spis treści
Zamów abonament