Etyka w biznesie popłaca
Zarządzanie | Trzy na cztery duże firmy w Polsce mają kodeksy etyczne. W sektorze energetyczno-paliwowym to już norma.
Anita Błaszczak
Spółki, które wypracowały sobie opinię etycznych i społecznie odpowiedzialnych, są wyceniane średnio o jedną czwartą więcej niż przedsiębiorstwa nieprzywiązujące wagi do takich działań. Tak wynika z badań, które opublikowali w tym roku profesorowie rachunkowości na uniwersytetach Illinois i Teksas.
Okazało się, że nawet inwestorzy skupieni na finansowych sprawozdaniach firm, wyceniali o 25 proc. więcej fundamentalną wartość tych, które są społecznie odpowiedzialne. To jeden z argumentów potwierdzających, że etyczne, odpowiedzialne działania opłacają się także biznesowo.
Światowa liga
W polskich warunkach dowodzą tego np. notowania Respect Index, który warszawska giełda publikuje od końca 2009 roku. Obejmuje on obecnie 23 odpowiedzialnie społecznie firmy, które m.in. zachowują się etycznie wobec dostawców, pracowników i pozostałych interesariuszy, dbając też o zrównoważony wzrost i środowisko. Stopa zwrotu indeksu, w skład którego wchodzi większość spółek sektora energetyczno-paliwowego (w tym PKN Orlen, Lotos, PGE czy Tauron), wzrosła od 2010 r. o ponad 47 proc., prawie dwa razy więcej niż WIG.
Udział w Respect Index nie jest jedyną formą potwierdzenia społecznej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta