Klarowne informacje o opłatach i ryzyku. Tak ma być
polisy z UFK | Jest nadzieja, że nowe regulacje zapobiegną nieprawidłowościom, ale z wcześniejszymi umowami wciąż będą problemy.
regina skibińska
W maju ubiegłego roku weszła w życie rekomendacja dobrych praktyk informacyjnych przy sprzedaży polis na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (UFK). Została przygotowana przez Polską Izbę Ubezpieczeń (PIU) zrzeszającą towarzystwa ubezpieczeniowe. Ma przeciwdziałać zjawisku missellingu, czyli nieprawidłowościom przy sprzedaży polis.
Kluczowym zaleceniem rekomendacji jest stosowanie przez ubezpieczycieli karty produktu. Jest to dokument prezentowany klientowi przed zawarciem umowy. Powinny znaleźć się w nim najważniejsze informacje o ubezpieczeniu. Co więcej, należy przedstawić je jasno, w sposób niebudzący żadnych wątpliwości.
W karcie produktu przygotowanej według wzoru muszą znaleźć się wszystkie informacje, które mają znaczenie dla klienta. Są to: główny cel ubezpieczenia (inwestycyjny, ochronny albo inwestycyjno-ochronny), opis przysługujących świadczeń, czas trwania umowy, sposób opłacania składki. Po przeczytaniu karty klient powinien wiedzieć, czy możliwa jest zmiana zakresu ochrony w trakcie ubezpieczenia, czy istnieje gwarancja zachowania całości lub określonej części wpłaconych środków itp.
W karcie musi się też znajdować szczegółowa informacja o opłatach oraz ryzyku inwestycyjnym. Towarzystwo jest zobowiązane przedstawić klientowi symulację przebiegu ubezpieczenia w trzech wariantach: pesymistycznym, z obniżoną rentownością...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta