Niedobory z inwentaryzacji nie zawsze są neutralne w VAT
Ujawnienie w trakcie spisu z natury braków w towarach handlowych to normalne zjawisko w działalności handlowej. Ich skutki w podatku od towarów i usług są zależne od okoliczności powstania strat.
- Spółka (podatnik VAT czynny) zajmuje się handlem artykułami AGD (czajniki, garnki, patelnie itd.). Sprzedaje je w kilku punktach sprzedaży. Od nabytych towarów odlicza na bieżąco podatek naliczony wynikający z faktur i dokumentów celnych. Przeprowadzane okresowo (ostatnia na dzień 31 grudnia 2014 r.) w punktach handlowych inwentaryzacje wykazują niedobory i straty w towarach handlowych. To normalne zjawisko w tego rodzaju działalności. Po przeprowadzeniu inwentaryzacji spółka obciąża kierownika punktu sprzedaży kwotą niedoborów obliczoną na podstawie średnich cen sprzedaży netto towarów (tj. bez VAT) – ale tylko wtedy, gdy są one zawinione przez tę osobę.
Wykazane w inwentaryzacji sporządzonej na 31 grudnia 2014 r. straty i niedobory w towarach są następstwem kradzieży w punktach sprzedaży, zniszczenia lub uszkodzenia towarów, a więc okolicznościami niezależnymi od kierowników sklepów. Pomimo dochowania należytej staranności nie mają oni wpływu na te zdarzenia. Czy spółka zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów, których niedobór stwierdzono w inwentaryzacji, czy też powinna skorygować odliczony podatek naliczony? – pyta czytelniczka.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w takim zakresie, w jakim zakupione towary i usługi są...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta