Nowe przepisy ułatwią gminie wykonywanie zadań
Od 1 stycznia rozszerzono katalog podmiotów, od których można uzyskiwać informacje w sprawach świadczeń z pomocy społecznej. Przewidziano także możliwość łączenia przez gminę jej jednostek organizacyjnych.
Od 1 stycznia 2016 r. uzupełniono niektóre regulacje zawarte w ustawie o pomocy społecznej (dalej: u.p.s.). Wprowadzone zmiany dotyczą m.in. uzyskiwania informacji, dotacji na uczestników ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz łączenia jednostek organizacyjnych pomocy społecznej.
Sprawozdawczość i udostępnianie danych
Zgodnie ze zmienionym art. 17 ust. 1 pkt 17 u.p.s. do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym należy sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie. Od 1 stycznia 2016 r. powinno to następować tylko, a nie – jak dotychczas – również w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego. Poprzednio odbywało się to w formie elektronicznej i papierowej.
W dodanym przez ustawodawcę art. 23a u.p.s. określono dane, które powinny być gromadzone w rejestrze centralnym prowadzonym przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego. W celu umożliwienia weryfikacji danych dotyczących osób ubiegających się o świadczenia z pomocy społecznej, osób korzystających z tych świadczeń i członków ich rodzin, w rejestrze centralnym należy gromadzić informacje m.in. o: imieniu i nazwisku takiej osoby, miejscu zamieszkania lub pobytu, numerze PESEL, stanie cywilnym, dacie i miejscu złożenia wniosku o przyznanie świadczenia, rodzaju wnioskowanego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta