Ładowanie towaru może być sprawą nadawcy przesyłki
Przewoźnik nie musi udowadniać, że szkoda powstała z powodu złego załadunku. Wystarczy, że mogła powstać z tej przyczyny. Natomiast to, że uszkodzono towar z innych przyczyn, za które odpowiada przewoźnik, trzeba dowieść.
Odpowiedź na pytanie, kto ponosi odpowiedzialność za szkody w przesyłce spowodowane załadunkiem, związana jest de facto z tym, kto go dokonuje. Sprawa załadunku została uregulowane jedynie w przewozach krajowych. Zgodnie z art. 43 ustawy – Prawo przewozowe, jeżeli umowa lub przepis szczególny nie stanowią inaczej, czynności ładunkowe należą odpowiednio do obowiązków nadaw- cy lub odbiorcy. Natomiast w przypadku przewozów drogowych międzynarodowych konwencja CMR mająca wówczas zastosowanie nie reguluje tej kwestii. Jeśli strony tej sprawy nie ustalą w umowie, to może na tym tle pojawić się spór. Co do zasady należy przyjąć, iż wówczas należy brać pod uwagę prawo właściwe dla umowy przewozu. Z reguły jest nim prawo właściwe dla siedziby przewoźnika, lecz nie zawsze.
Wyłączenie odpowiedzialności
Generalnie załadunku dokonuje nadawca. Konsekwencją tego jest wyłączenie odpowiedzialności przewoźnika za szkody w przesyłce związane z załadunkiem. Zgodnie z art. 65 ust. 3 pkt 4 prawa przewozowego przewoźnik jest zwolniony od odpowiedzialności, jeżeli utrata, ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstały w trakcie ładowania,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta