Jedwabny szlak kuleje w Sławkowie
Strategiczna inwestycja mająca rozwinąć polski eksport na Wschód została bez pieniędzy.
Nikt nie chce sfinansować budowy połączenia Euroterminalu Sławków z trasą S1 i DK94, choć inwestycja została zapisana w kontrakcie regionalnym dla Śląska, który we wrześniu 2014 r. rząd PO–PSL podpisał z województwem śląskim. Rząd PiS przerzuca ciężar projektu na samorząd i radzi, by fundusze na łącznik pokryto z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014–2020. Marszałek chce, by drogę, która ma znaczenie ponadregionalne, sfinansowano z budżetu państwa lub innych programów rządowych. Chodzi o niebagatelne pieniądze – ok. 380 mln zł.
Euroterminal Sławków ma wyjątkowe zalety – usytuowany jest na styku najdalej na zachód wysuniętego odcinka linii kolejowych o szerokim rozstawie toru (1520 mm), jakie funkcjonują na Wschodzie, i linii o zachodnim, a więc węższym rozstawie torów. Dzięki temu może rozwijać znacznie tańszy niż samochodowy czy lotniczy transport kontenerowy na trasie Daleki Wschód i Azja – Europa Zachodnia. Problemem jest jednak brak kilkunastokilometrowej drogi dojazdowej, która mogłaby usprawnić ruch ciężarowy z i do terminalu drogami...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta