Profesjonalizm potwierdzony
Anna Socha, wiceprezes zarządu Oddziału Okręgowego SKwP w Warszawie, prowadzi własne biuro rachunkowe | Firmy muszą mieć narzędzia pozwalające zweryfikować wiedzę i umiejętności kandydata na księgowego, a także umożliwiające wybór osoby o odpowiednich kwalifikacjach – mówi Anna Socha, wiceprezes zarządu Oddziału Okręgowego SKwP w Warszawie.
Rz: Jak pani ocenia sytuację na rynku usług księgowych po zniesieniu obowiązku posiadania certyfikatu Ministerstwa Finansów potwierdzającego kwalifikacje merytoryczne do świadczenia tych usług? Rok temu Franciszek Wala – prezes Zarządu Głównego SKwP, powiedział, że skutki wprowadzenia tej zmiany będzie można ocenić dopiero po kilku latach.
Anna Socha: Skutki, zwłaszcza podatkowe, mogą być widoczne dopiero po pięciu–sześciu latach, gdy urząd skontroluje prawidłowość rozliczeń podatnika, a ma na to pięć lat. Wówczas można pokusić się o taką ocenę, ale... Tak naprawdę nie będzie wiadomo, czy i jak duży ma ona związek z tzw. deregulacją uprawnień do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Dlaczego?
Kontrole prawidłowości rozliczeń mogą ewentualnie dać odpowiedź, jak statystycznie zmieniła się na plus lub na minus jakość prowadzenia ksiąg rachunkowych i dokonywanych rozliczeń podatkowych, ale nie będzie można powiązać tych wyników z posiadaniem lub nie kwalifikacji merytorycznych przez pracowników biura rachunkowego. Właściciel biura nie tylko nie ma obowiązku informowania o posiadanych przez siebie certyfikatach, ale w kontaktach prowadzonych w imieniu swoich klientów z różnymi instytucjami, takimi jak ZUS, urzędy skarbowe czy GUS nie ma nawet takiej możliwości. Skąd zatem będzie wiadomo, że pogorszenie się jakości usług biura ma związek z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta