Kosztów roboczej odzieży nie można przerzucać na pracowników
Jeśli zatrudnieni muszą używać ubrania ochronnego, jego zakupem i utrzymaniem musi zająć się pracodawca. Czasem może scedować ten obowiązek na pracowników, ale wtedy powinien się z nimi odpowiednio rozliczać.
Rafał Krawczyk
Odzież i obuwie robocze szef zapewnić musi wtedy, gdy własne ubranie lub buty pracownika mogą się zniszczyć lub znacznie zabrudzić. Drugi przypadek pojawienia się tego obowiązku powstaje, gdy użycie odzieży roboczej i obuwia jest konieczne ze względów technologicznych, sanitarnych lub bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP).
Tylko konsultacje
W każdej firmie należy ustalić, czy i na jakich stanowiskach będzie konieczne używanie odzieży roboczej i takiego obuwia. To szef decyduje w sprawie miejsc pracy, na których trzeba je stosować, wskazuje rodzaje środków, ubrań roboczych, które są niezbędne na określonych stanowiskach. Nie jest to jednak decyzja arbitralna, gdyż wymaga konsultacji z zakładową organizacją związkową (zoz) lub przedstawicielstwem pracowników.
Na identycznych zasadach ustala się stanowiska, które oprócz odzieży i obuwia roboczego lub zamiast nich wymagają stosowania środków ochrony indywidualnej.
Jednak opinia wyrażona przez przedstawicieli załogi nie wiąże pracodawcy. Szef nie musi zawierać w tej sprawie porozumienia i jeśli do takiego konsensusu nie dojdzie, sam decyduje, ponieważ obowiązek konsultacyjny jest już spełniony po zasięgnięciu opinii.
W firmach, w których porządek pracy określa regulamin pracy, w nim powinny być podane zasady wyposażania personelu w odzież i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta