Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Eksport żywności stale rośnie, ale nie bez problemów

25 czerwca 2018 | Ekonomia
Polska żywność ma szansę zawojować rynki azjatyckie, ale tylko w ograniczonym zakresie m.in. ze względu na relatywnie nikłe moce produkcji w stosunku do możliwości chłonnych Azji.
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Polska żywność ma szansę zawojować rynki azjatyckie, ale tylko w ograniczonym zakresie m.in. ze względu na relatywnie nikłe moce produkcji w stosunku do możliwości chłonnych Azji.
Jan Wolff,  dyrektor handlowy ds. eksportu w spółce SuperDrob
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Jan Wolff, dyrektor handlowy ds. eksportu w spółce SuperDrob
Jacek Kucharski,  zastępca głównego lekarza weterynarii
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Jacek Kucharski, zastępca głównego lekarza weterynarii
Bartosz Urbaniak,  szef Bankowości Agro BNP Paribas na Europę Środkowo-Wschodnią i Afrykę
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Bartosz Urbaniak, szef Bankowości Agro BNP Paribas na Europę Środkowo-Wschodnią i Afrykę
Witold Strobel,  dyrektor generalny Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Witold Strobel, dyrektor generalny Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa
Stanisław Duch,  dyrektor zakładu SM Mlekovita w Baranowie
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Stanisław Duch, dyrektor zakładu SM Mlekovita w Baranowie
Dariusz Chołost, general manager w IBŻ Food Resarch Institute
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Dariusz Chołost, general manager w IBŻ Food Resarch Institute

handel zagraniczny | Producenci rodzimych produktów rolno-spożywczych powinni rozszerzać ekspansję m.in. do Azji. Muszą też działać efektywniej, bo rynek ten wymaga wielkich partii towarów. Rosną też wymagania klientów krajowych. ARTUR OSIECKI

Od czasu wejścia Polski do UE eksport produktów rolno-spożywczych z naszego kraju stale rośnie (poza lekkim zachwianiem w roku 2009 r., kiedy to z uwagi na ogólnoświatowy kryzys finansowy cały nasz eksport zmalał). W 2004 r. wyeksportowaliśmy żywność za 5,2 mld euro. W 2017 r. było to już 27,3 mld euro. Taki wynik oznacza też, że żywność to trzeci polski hit eksportowy, po wyrobach przemysłu elektromaszynowego i chemicznego, z udziałem na poziomie prawie 13,5 proc.

Jak wskazuje Marta Skrzypczyk, dyrektor Biura Analiz Makroekonomicznych Sektora Agro w Banku BGŻ BNP Paribas, w 2017 r. wartość sprzedaży zagranicznej artykułów rolno-spożywczych wzrosła o 12 proc. r/r., co oznacza, że dynamika eksportu żywnością była o 2,1 proc. wyższa od dynamiki eksportu ogółem. – Najsilniej wzrósł eksport tytoniu (45 proc.), produktów do karmienia zwierząt (41 proc.) oraz nabiału (+36 proc.) – wylicza Skrzypczyk. Dodaje, że w strukturze towarowej polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych za 2017 r. można zauważyć dosyć duży udział produktów pochodzenia zwierzęcego – mięsa i przetworów, nabiału, ryb i przetworów. Udział mięsa oraz papierosów i tytoniu jest wyraźnie wyższy niż przeciętnie dla UE. Znacznie niższy (3 wobec 17 proc.) jest za to udział napojów, w tym alkoholowych. Co ciekawe, w ubiegłym roku Polska wyprzedziła Wielką...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 11085

Wydanie: 11085

Spis treści

Monitor wolnej przedsiębiorczości

Studiuj u najlepszych

Zamów abonament