Eksport żywności stale rośnie, ale nie bez problemów
handel zagraniczny | Producenci rodzimych produktów rolno-spożywczych powinni rozszerzać ekspansję m.in. do Azji. Muszą też działać efektywniej, bo rynek ten wymaga wielkich partii towarów. Rosną też wymagania klientów krajowych. ARTUR OSIECKI
Od czasu wejścia Polski do UE eksport produktów rolno-spożywczych z naszego kraju stale rośnie (poza lekkim zachwianiem w roku 2009 r., kiedy to z uwagi na ogólnoświatowy kryzys finansowy cały nasz eksport zmalał). W 2004 r. wyeksportowaliśmy żywność za 5,2 mld euro. W 2017 r. było to już 27,3 mld euro. Taki wynik oznacza też, że żywność to trzeci polski hit eksportowy, po wyrobach przemysłu elektromaszynowego i chemicznego, z udziałem na poziomie prawie 13,5 proc.
Jak wskazuje Marta Skrzypczyk, dyrektor Biura Analiz Makroekonomicznych Sektora Agro w Banku BGŻ BNP Paribas, w 2017 r. wartość sprzedaży zagranicznej artykułów rolno-spożywczych wzrosła o 12 proc. r/r., co oznacza, że dynamika eksportu żywnością była o 2,1 proc. wyższa od dynamiki eksportu ogółem. – Najsilniej wzrósł eksport tytoniu (45 proc.), produktów do karmienia zwierząt (41 proc.) oraz nabiału (+36 proc.) – wylicza Skrzypczyk. Dodaje, że w strukturze towarowej polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych za 2017 r. można zauważyć dosyć duży udział produktów pochodzenia zwierzęcego – mięsa i przetworów, nabiału, ryb i przetworów. Udział mięsa oraz papierosów i tytoniu jest wyraźnie wyższy niż przeciętnie dla UE. Znacznie niższy (3 wobec 17 proc.) jest za to udział napojów, w tym alkoholowych. Co ciekawe, w ubiegłym roku Polska wyprzedziła Wielką...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta