Droga firmy do globalnego rynku
Przedsiębiorcy z Polski wschodniej mogą sięgać po środki finansowe na rozwijanie działalności na rynkach zagranicznych. Najbliższy konkurs ma zostać ogłoszony z początkiem nadchodzącego roku. Na sfinansowanie projektów zarezerwowano 50 mln zł.
Wejście na obcy rynek z własnymi wyrobami otwiera przed firmą nowe możliwości. Tylko przykładowo, oznacza nowych klientów i nowe źródło przychodów. Bardziej zróżnicowana struktura odbiorców, pochodzących z różnych państw, daje większą stabilizację sprzedaży, zważywszy na to, że pewne naturalne okresy spowolnienia i bardziej dynamicznego rozwoju gospodarczej powtarzają się, ale niekoniecznie muszą dotykać wszystkich rynków w tym samym czasie i z taką samą intensywnością.
Działanie na obcych rynkach to także kontakt z odbiorcami o innych upodobaniach, preferencjach i oczekiwaniach, co może być impulsem do rozwoju nowych produktów lub usług. Dość powszechnie uznaje się, że umiędzynarodowione firmy należą do tych bardziej innowacyjnych, co może wiązać się z silniejszą konkurencją, z którą spotykają się na co dzień, a co wymusza ciągłe dostosowania. W konsekwencji takie przedsiębiorstwa lepiej radzą sobie także na rynku krajowym.
Z drugiej strony każda próba wejścia na nowy rynek wiąże się oczywiście z ryzykiem. Można jednak powiedzieć, że każda aktywność gospodarcza z ryzykiem jest związana. Przedsiębiorca może więc odkładać decyzję o internacjonalizacji działalności z innego powodu. Mianowicie z uwagi na wysokie koszty takiego przedsięwzięcia. I właśnie odpowiedzią na to wyzwanie są fundusze unijne. Oprócz tego, że wspierają one projekty z zakresu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta