Jak uregulować budżet obywatelski?
Lokalny prawodawca powinien na bieżąco śledzić orzecznictwo organów nadzoru, które stopniowo rozjaśnia „co wolno" w uchwałach dotyczących budżetów obywatelskich.
Jednostki samorządu terytorialnego, które w 2020 r. chcą realizować budżety obywatelskie muszą już teraz wykonywać odpowiednie uchwały w takich sprawach. Z uwagi na konieczność przestrzegania procedury budżetowej i wielość etapów koniecznych do realizacji w ramach budżetu obywatelskiego, przyjęcie odpowiedniego aktu prawa miejscowego później niż na koniec I kwartału roku, mocno utrudnia przeprowadzenie takiego przedsięwzięcia. Stąd uzasadnione jest stwierdzenie, że działalność prawodawcza w zakresie takich konsultacji społecznych w roku 2019 została już zakończona i można dokonać podsumowania praktyki funkcjonowania znowelizowanych przepisów ustaw samorządowych.
Właściwość organów nadzoru
W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na kontrowersje, co do właściwości organów nadzoru w sprawach dot. budżetów obywatelskich. W zależności od regionu ten jest wykonywany albo przez nadzór ogólny (wojewodów), albo finansowy (regionalne izby obrachunkowe). Na Śląsku, Pomorzu, Podkarpaciu i w Wielkopolsce organem właściwym w takich sprawach jest wojewoda. Natomiast wojewoda mazowiecki odsyła budżety obywatelskie do nadzoru finansowego. Taki stan rzeczy należy uznać za niepożądany.
Z uwagi na odpowiednie stosowanie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego (k.p.a.) do postępowań nadzorczych, wydanie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta