Czy kontrola subwencji z tarczy finansowej jest dopuszczalna?
W żadnym z aktów prawnych nie rozstrzygnięto, jakie mają być zasady kontroli decyzji podejmowanych przez Polski Funduszu Rozwoju.
Pandemia Covid-19 odcisnęła piętno na finansach polskich przedsiębiorców. Dla wielu firm uzyskanie odpowiednio wysokiej kwoty subwencji finansowej w ramach rządowego programu pomocy stanowiło niezbędny warunek przetrwania. Decyzje PFR w przedmiocie subwencji nie zawsze były jednak dla przedsiębiorców korzystne. Wydawane były liczne decyzje odmowne, co zrodziło pytanie, jaki jest tryb kontroli tych decyzji.
Przeoczenie i problemy
Działalność PFR oraz program „Tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla małych i średnich firm" są regulowane ustawą z 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju, uchwałą rządową w sprawie ww. programu oraz regulaminem ubiegania się o udział w programie rządowym. W żadnym z wymienionych aktów prawnych nie rozstrzygnięto jednak zasad kontroli decyzji podejmowanych przez PFR w toku ubiegania się o subwencję finansową. Niejednoznaczny charakter procedury, z elementami administracyjnoprawnymi i cywilnoprawnymi, jak i złożony status samego PFR wzbudziły u przedsiębiorców uzasadnione wątpliwości, czy środek zaskarżenia od rozstrzygnięć PFR należy wnieść do sądu administracyjnego, czy powszechnego (cywilnego). Z jednej strony bowiem PFR wydaje decyzje, dysponuje środkami publicznym, a koszty programu są pokrywane ze środków uzyskanych od Skarbu Państwa, co zbliża go do pozycji organu administracji publicznej, z drugiej natomiast PFR...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta