Ocean możliwości
W żegludze oceanicznej spadki cen i poprawa punktualności spodziewane są dopiero w przyszłym roku.
Terminal w Yantian wrócił 24 czerwca do normalnej działalności, po blisko dwóch miesiącach pracy na zwolnionych obrotach wymuszonych atakiem pandemii. Choć odprawienie wszystkich opóźnionych kontenerów zajmie długie tygodnie, właśnie kolejna plaga dotknęła linii żeglugowych i terminali kontenerowych: pożary ładunków. Po dwóch takich zdarzeniach port w Szanghaju zawiesił do 2 lipca odprawy towarów niebezpiecznych.
Import z Chin nadal duży
Zarazem popyt na import z Chin nie maleje. Niesamowity popyt notują armatorzy, a firm nie odstraszają od zakupu usług nawet rekordowe stawki za transport. Szanghajski wskaźnik cen przewozów kontenerów osiągnął 18 czerwca 3748,36 pkt, o 44,43 pkt więcej niż tydzień wcześniej.
Wskaźnik Drewery World Container Index wzrósł 17 czerwca o 3,4 proc. w stosunku do poprzedniego tygodnia, do 6957,44 dol. za 40-stopowy kontener. Stawki z Szanghaju do Rotterdamu wzrosły nawet o 6 proc., do 11 196 dol., z Szanghaju do Genui o 4 proc., do 10 845 dol. Drewery spodziewa się, że w kolejnym tygodniu stawki wzrosną z powodu dużego popytu na usługi i braku kontenerów. Nic dziwnego, większość armatorów zarobiła więcej w pierwszym kwartale br. niż w całym 2020 r.
Choć stawki wzrosły dziesięciokrotnie w stosunku do ub.r., niewykluczone, że jeszcze wzrosną, podobnie jak...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta