Dużo zależy od klienta
Narzędzia w zakresie zabezpieczeń, jakie sektor finansowy udostępnia klientom, są na bardzo wysokim poziomie – mówi Bartłomiej Nocoń, dyrektor zespołu systemów płatniczych i bankowości elektronicznej w Związku Banków Polskich.
Nie ma jednoznacznej statystyki pokazującej skalę oszustw w płatnościach i bankowości cyfrowej, ale mam wrażenie, że ostatnio coraz częściej słyszy się o próbach wyłudzeń pieniędzy od klientów instytucji finansowych. Z czego to wynika?
Warto uświadomić sobie skalę zmian, jakie zaszły w ostatnich latach w przestrzeni elektronicznej. Prawie 28,5 mln osób w Polsce korzysta z internetu, oznacza to, że 85 proc. populacji w wieku 7–75 lat ma dostęp do internetu. Poza tym jest już ponad 20 mln aktywnych klientów korzystających z bankowości internetowej, z czego prawie 15 mln z mobilnych. Ponad 70 proc. posiadających dostęp do internetu robi zakupy w sposób zdalny, za pomocą komputera czy smartfona, korzystając w większości z płatności bezgotówkowych. W latach 2019–2020, jak wynika z danych Gemiusa i PwC, wartość polskiego rynku e-commerce urosła o ponad 36 proc.
Na ile...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta