Przepisy o majątku ochotniczych straży pożarnych trzeba poprawić
Niedopuszczalne jest projektowanie w ustawie, że zarząd OSP może powierzyć ewidencjonowanie majątku OSP gminie na podstawie umowy. Gmina i OSP stanowią odrębne od siebie osoby prawne.
Przewidziana w projekcie ustawy o ochotniczych strażach pożarnych regulacja dotycząca majątku OSP jest ewidentnie nietrafna i nie uwzględnia orzecznictwa sądów administracyjnych i rozstrzygnięć nadzorczych wojewodów. Stanowi superfluum, prowadzi do konfliktów interesów i może prowadzić do wywłaszczania ochotniczych straży pożarnych. Związek Ochotniczych Straży Pożarnych RP zgłasza w tym zakresie zasadne uwagi.
Projekt planowanej ustawy o ochotniczych strażach pożarnych zawiera regulacje dotyczące majątku Ochotniczej Straży Pożarnej. Zostały one zawarte w art. 30 i 31 projektu ustawy, które tworzą rozdział 5. Regulacje te mają tworzyć wrażenie uporządkowania kwestii majątku OSP w jednym spójnym rozdziale w ustawie dedykowanej OSP.
Zbędne powtarzanie przepisów o ewidencja
Artykuł 30 w ust. 1–4 przewiduje, że ochotnicze straże pożarne zobowiązane są prowadzić ewidencję majątku. W skład ewidencji ma wchodzić: ewidencja materiałowa, ewidencja przedmiotów nietrwałych, ewidencja środków trwałych, ewidencja wyposażenia osobistego. Osobą odpowiedzialną za dokonywanie wpisów w ewidencji ma być członek zarządu stowarzyszenia OSP, któremu powierzono taką funkcję. Zarząd stowarzyszenia OSP może powierzyć ewidencjonowanie majątku OSP gminie, na podstawie umowy.
Artykuł ten powinien zostać w całości...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta