Biznes nie chce odejść od plastiku
Choć przedsiębiorstwa w swoich strategiach zrównoważonego rozwoju ochoczo deklarują jak naszybsze zastąpienie plastiku zrównoważonymi materiałami, w praktyce kurczowo się go trzymają i mocno opierają się zmianom.
Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez portal DW we współpracy z Europejską Siecią Dziennikarstwa Danych, mimo że największe firmy chętnie deklarują wdrażanie zmian przyjaznych dla klimatu, niechętnie realizują swoje ambitne cele. Także w zakresie odchodzenia od plastiku.
Szacuje się, że mniej niż 10 proc. z 7 miliardów ton odpadów z tworzyw sztucznych wytworzonych do tej pory na całym świecie zostało poddanych recyklingowi. Według Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w 2019 roku 79 mln ton odpadów z tworzyw sztucznych trafiło do środowiska w wyniku wycieków lądowych lub wodnych, otwartego spalania lub składowisk.
Oznacza to, że deklaracje w zakresie wprowadzania opakowań nadających się do przetworzenia, ciężko uznać za zmianę, która wywrze znaczący wpływ na środowisko. Mimo tego firmy nie radzą sobie nawet z tym.
Deklaracje bez pokrycia
Jak ustalił DW, w 2008 roku francuski gigant spożywczy Danone zobowiązał się, że w ciągu roku połowa tworzyw sztucznych używanych w butelkach na wodę firmy będzie wytwarzanych z materiałów pochodzących z recyklingu. Według deklaracji firmy miała być to „dźwignia do zmniejszenia wagi opakowań i zmniejszenia emisji CO2”. Jeszcze przed upływem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta