Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Czy jest obowiązek finansowania budowy lub przebudowy drogi?

30 listopada 2022 | Administracja – Orzecznictwo | Aneta Walewska-Borsuk

Po wyroku Sądu Najwyższego z 24 lutego 2021 r., inwestorzy inwestycji niedrogowych zyskali podstawy do odwrócenia zwyczaju wielu zarządców dróg i organów architektoniczno-budowlanych do nakładania na inwestorów obowiązku partycypacji w realizacji inwestycji drogowej w zakresie wykraczającym poza przyczynę i cel jej realizacji.

Tylko tekst pierwotny ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 1985 r. nr 14, poz. 60) stanowił wprost o tym, iż koszty budowy lub modernizacji dróg, spowodowane inwestycją niedrogową, należą do inwestora przedsięwzięcia. Kolejne zmiany tej ustawy, począwszy od ustawy z 14 listopada 2003 r. (Dz. U. z 2003 r. nr 200, poz. 1953) do obecnie obowiązującej wersji ustawy, stanowiącej załącznik do obwieszczenia Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z 7 lipca 2022 r. (Dz. U. z 2022 r., poz. 1693) nie przewidują expressis verbis obciążenia inwestora kosztami inwestycji niedrogowej. Zamiast tego konstruują obowiązek inwestora budowy lub przebudowy dróg publicznych spowodowanej inwestycją niedrogową w sposób bardzo ogólny.

Prima facie, można to próbować odczytywać jako zmianę podejścia ustawodawcy wobec oczekiwanego od inwestora sposobu partycypacji w realizacji inwestycji drogowej. Pierwszoplanowym sposobem partycypacji wydaje się faktyczne (realne) wykonanie budowy lub przebudowy drogi publicznej przez inwestora samodzielnie lub z udziałem podmiotu trzeciego. Natomiast pokrycie kosztów tej budowy (przebudowy) może być rozumiane jako konsekwencją jej wykonania.

Rozstrzygnięcia sądów

Praktyka orzecznicza nie potwierdza jednak takiego podejścia. Do czasu wyroku Sądu Najwyższego z 24 lutego 2021 r., (sygn. III CSKP 62/21) dopuszcza się wszelkie...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12433

Wydanie: 12433

Spis treści

Reklama

Dodatek

Atomowe otwarcie polskiego rządu
Bankowe przyspieszenie w zielonych finansach
COP27: ciszej nad węglem i ropą
Chcemy mieszkać w zrównoważonym i przyjaznym otoczeniu
Coraz więcej śmieci zmienia się w surowiec
Cztery kroki do zielonej kolei
Czyste samochody nie budzą kontrowersji
Drogowy transport pod prądem
Duże ambicje małego atomu
ESG w centrum uwagi biznesu
Fundament przyszłej stabilności systemu energetycznego
In memoriam: Wojciech Dutka
In memoriam: prof. Krzysztof Skóra
Jeszcze długa droga do ideału
KAPITUŁA ZIELONYCH ORŁÓW „RZECZPOSPOLITEJ”
Kartony po mleku i sokach w systemie kaucyjnym?
Konsumenci, choć oszczędzają, są bardziej świadomi ekologicznie
Nagroda – firmy: Solaris Bus&Coach
Nagroda – nowoczesne technologie dla ekologii nagroda: SolHotAir
Nagroda – organizacje ekologiczne nagroda: Koalicja Ratujmy Rzeki
Nagroda – samorządy: Bielsko-Biała
Nagroda – samorządy: Katowice
Najtańsza energia na świecie to ta, której nie zużywamy
Najwyższy czas na kosztowną ekotransformację nieruchomości
Nestlé Polska: kolejne kroki na drodze do zerowej emisji netto
Nieustannie inwestujemy w zrównoważony rozwój
Niski koszt mocy z wolno płynącej wody
Niskoemisyjność w całym cyklu życia produktu rur PE
Obojętność i kurczące się zasoby
Paliwa kopalne nadal górą
Państwo w stanie suszy hydrologicznej
Polskie firmy polubiły ESG
Popyt na e-auta w Polsce hamuje brak ładowarek
Rewolucja mocno zahamowała
Rok straconych możliwości
Samorządy czeka jeszcze więcej pracy
Start-upy motorem napędowym nowych zielonych technologii
Transformacja energetyczna to proces długoterminowy
Transport przyszłości – czas na Zieloną Kolej
Tytan: Antoni Kostka
Tytanka: Mira Stanisławska-Meysztowicz
Ubiegłoroczni laureaci
Walka o klimat trwa, ale wymaga wsparcia w regulacjach
Wszystko zależy od energii
Wyróżnienie poza kategoriami: Polski Związek Wędkarski
Wyróżnienie – firmy: Goodvalley
Wyzwania klimatyczne już dzisiaj wymagają realnych działań
Zacięta batalia o obowiązki biznesu
Zielone Orły na trudne czasy
Zima, która mrozi, ale również dusi
Zmiana oświetlenia na LED to realna oszczędność energii
Zmiany klimatyczne 2022: sytuacja się pogarsza
Zamów abonament