Sklepy odzieżowe znów ze spadkami sprzedaży
Historycznie najwyższe ceny zniechęcają klientów, a firmy oczekują w przyszłym roku nawet skurczenia się rynku. Popyt przesuwa się również na produkty używane.
Branża odzieżowa została mocno poszkodowana pandemią: 2020 r. oznaczał załamanie sprzedaży nawet o 40 proc. Odrabianie strat trwa, 2021 r. przyniósł wzrost sprzedaży o 21 proc. i nawet pierwsze półrocze 2022 r. z 13-proc. wzrostem było powodem do optymizmu – wynika z globalnego raportu firmy doradczej McKinsey.
Kolejny trudny rok
Jednak kondycja sektora, w ślad za zmianą zwyczajów zakupowych, załamuje się. Wszystko to jest efektem zarówno wojny w Ukrainie, jak i rekordowej inflacji na wielu rynkach czy kryzysu energetycznego. W efekcie 85 proc. dyrektorów z globalnych firm odzieżowych spodziewa się, iż problem inflacji nie zniknie, a 56 proc. oczekuje, iż 2023 r. będzie pod względem sprzedaży słabszy. Na 2022 r. takie oczekiwania miało tylko 9 proc., co pokazuje skalę zmian.
W efekcie firma przewiduje w raporcie, że sprzedaż w Europie w 2023 r. spadnie nawet o 4 proc., po 7–9-proc. spadku w obecnym półroczu....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta